Vārda dienu svin: Modris, Matīss, Mariss

SMŪTIJI – modes trends vai labs ēdienkartes papildinājums?

Pinterest LinkedIn Tumblr +

Pēdējo gadu laikā smūtiju popularitātes vilnis ir sasniedzis un plaši izplatījies arī Latvijā. Variāciju ir daudz, sākot no dažādiem saldiem augļu, jogurtu kokteiļiem, beidzot ar kādu sātīgāku, maltītei līdzvērtīgāku smūtīju. Tas ir produkts, kas patīk gan bērniem, gan pieaugušajiem. Bet vai tiešām tas ir tik vērtīgs un nepieciešams ikdienas uzturā ikvienam?

Raksta autore Santa Sibule
ir topošā uztura speciāliste,
patlaban praktizē kā
uztura speciālista asistente 
ārstniecības iestādē Willow Med

Kas ir smūtiji?
Smūtīji ir pabiezas konsistences, krēmīgi dzērieni, kuri pagatavoti no svaigiem augļiem, ogām un dārzeņiem. Atšķirībā no sulām, smūtijā tiek sablendēts viss auglis, oga vai dārzenis, tādējādi nezaudējot arī vērtīgās uzturvielas, kas ir šo produktu ēdamajā daļā un miziņā. Sevišķi šķiedrvielas, kuras ir nozīmīgas, lai uzturētu mūsu gremošanas trakta veselību. Pagatavošanā tiem mēdz pievienot arī kādu piena produktu, kā piemēram jogurtu, saldējumu, biezpienu vai pienu. Piena produktu saturošie smūtiji vairāk gan ir līdzīgi piena kokteiļiem, jo tie parasti satur mazāk augļu un bieži pamata bāzē tiek izmantots tieši saldējums vai saldēts jogurts. Atkarībā no vēlmēm, kā sastāvdaļas var pievienot arī ūdeni vai ledu, dažādas sulas, tējas, augu pienus, papildināt ar saldinātājiem (piemēram, medu, sīrupu, stēviju), riekstiem, sēklām vai pat kādiem uztura bagātinātājiem.

Smūtiji šķiet īpaši veselīgi un tie tādi var būt, ja tos gatavo pareizi!
Pareizi pagatavoti, šie kokteiļi var radīt sāta sajūtu, ja to sastāvā izmantojam produktus, kuri bagāti ar šķiedrvielām, vitamīniem, minerālvielām un citiem, veselību veicinošiem, savienojumiem, kā piemēram, antioksidantiem. Tomēr jāpatur prātā, ka daļa no vērtīgajām vielām, īpaši, vitamīni, iet zudumā jau šo kokteiļu gatavošanas laikā. Visvairāk būs novērojams C vitamīna zudums, kura daudzums produktā krietni samazināsies jau augļa vai dārzeņa blendēšanas laikā.

Tomēr, neskatoties uz to, glāze, labi sabalansēta dzēriena, uzturvērtības ziņā spēj aizstāt pat veselu maltīti, tādējādi var būt laba alternatīva steidzīgajiem, kuriem ikdienas skrējienā nav laika kārtīgi papusdienot. Pievienojot, piemēram, grieķu jogurtu ar paaugstinātu olbaltumvielu saturu vai kādas graudaugu pārslas, tas nodrošinās sāta sajūtu uz vairākām stundām. Bet jāatceras, ka pat daži no veselīgākajiem smūtijiem var saturēt daudz kaloriju un tādēļ traucēt svara zuduma mērķiem (ja tādi ir) un tieši pretēji – izraisīt nevēlamu svara pieaugumu.

Parasti augļu sulas, tai skaitā, smūtījus nemēdz saldināt, jo cukurs tajos nāk no augļiem. Lai gan fruktoze ir dabīgais cukurs, mūsu organismā tā tiek izmantota tāpat, kā parastais “baltais” galda cukurs. Lietojot augļus lielos daudzumos, arī tie var novest pie aptaukošanās, kas savukārt tālāk var izsaukt dažādas sirds slimības un cukura diabētu. Tāpēc jāsaka, ka smūtiji, kuri būs gatavoti tikai no augļiem vai ogām nebūs tie labākie sabiedrotie ceļā uz svara samazināšanu.

Tomēr tie kā ēdienkartes papildinātājs labi noderēs sportistiem un cilvēkiem, kuriem ikdienā jāuzņem palielināts kaloriju daudzums. Izdzert lielu daudzumu augļu sulas vai smūtiju ir daudz vieglāk, salīdzinot ar veselu augļu apēšanu. Tāpēc, pateicoties savam bagātīgajam sastāvam, šie kokteiļi veiksmīgi nodrošinās nepieciešamās kalorijas, bet neradīs pārmērīgu smaguma sajūtu, kā tas būtu pēc lielākas maltītes notiesāšanas.

Kā našķis bērniem?
Viens no šo blendēto kokteiļu plusiem – bērniem tie labi garšo. Tas ir pluss bērnu vecākiem, jo šādā veidā bērnam var “iemānīt” vairāk zaļumu un dārzeņu ikdienas uzturā.

Tomēr jāatceras, ka bērna organismam ir nepieciešamas visas uzturvielas, tāpēc smūtīji var būt tikai kā ēdienkartes papildinājums vai veselīgs našķis, bet no tiem vien noteikti nevajadzētu sastādīt visu ikdienas uzturu. Bērnam augot, joprojām attīstās arī muskuļi, stiprinās kauli un locītavas, tāpēc kā primārajai izvēlei tomēr būtu jābūt svaigiem augļiem un dārzeņiem. To ēšana stiprinās žokli un košļāšanas muskuļus, kas ir svarīgi, lai bērnam izveidotos pareizs sakodiens, kā arī tas uzlabo mutes dobuma un zobu veselību.

 

Statistikas dati liecina, ka Latvijas iedzīvotāji nepietiekami savā uzturā lieto gan dārzeņus, gan augļus un ogas. Tādēļ jāsaka, ka smūtija veida kokteiļi ir labs paņēmiens, kā šo produktu grupu papildus iekļaut savā ēdienkartē, tādējādi bagātinot ikdienas uzturu ar dabiskiem vitamīniem, minerālvielām, šķiedrvielām. Lielo variāciju dēļ, smūtijus ir iespējams pielāgot ikviena gaumei un vajadzībām – gan veseliem cilvēkiem, gan cilvēkiem ar kādām alerģijām, nepanesamībām vai saslimšanām.

 

Izmēģini! 
Sātīgais brokastu smūtijs ar auzu pārslām

Nepieciešams:
150 ml piena pēc savas izvēles
1 gatavs banāns
2/3 glāzes saldētu ogu pēc savas izvēles
½ glāze auzu pārslas½ tēj.k. kanēlis
1 tējk. riekstu sviesta

Papildus var pievienot dažādas sēklas (piemēram, čia sēklas, linsēklas)

Pagatavošana:

Visas sastāvdaļas liek blenderī un blendē līdz iegūst viendabīgu konsistenci. Pasniedz uzreiz pēc pagatavošanas.

Labu apetīti!

Dalīties.

Atstāt Ziņu