Vārda dienu svin: Ignats, Virgīnija

Mandarīni – gardi arī salātos un kopā ar zivi

Pinterest LinkedIn Tumblr +

Ziemas sezona ir īstais laiks, kad saēsties mandarīnus, jo citā laikā veikalos tos gluži vienkārši neatradīsi. Mandarīni ir lielākā ēdamo citrusaugļu grupa. Taču tos dēvē arī citos vārdos, lai piesaistošāk un modernāk – tanžerīni, klementīni u.c. Bet tie ir un paliek mandarīni, ar latīnisko nosaukumu Citrus reticulata. Mandarīnu saimē ir satsumas jeb saldie Japānas mandarīni, karaliskie mandarīni, kā arī dažādi hibrīdi. Piemēram, tangori ir mandarīnu un apelsīnu hibrīds, lemandarīni – mandarīnu un citronu krustojums, tangelo – mandarīnu un greipfrūtu krustojums, Sastopami gan bezsēklu mandarīni, gan lieli rekordisti to skaitā. Lielākās mandarīnu audzētājvalstis ir Spānija, Japāna, Brazīlija, Ķīna, Itālija, Koreja, ASV, un, protams, Maroka.

Kas vērtīgs?
Mandarīnu aromāts Ziemassvētku noskaņā ir neaizvietojams. Kādēļ to iekļaut arī uzturā? Vienā vidējā, apmēram 80 g smagā mandarīnā, ir aptuveni 70 g ūdens, 40 kcal, 8-12 g ogļhidrātu, 1,5 g balastvielu, ap 30 mg kalcija, 10 mg magnija, 140 mg kālija, ap 20 – 30 mg C vitamīna. Mandarīni satur arī B grupas, A, E, K vitamīnus u.c. Mandarīnu miza satur pektīnvielas un ēteriskās eļļas. Mandarīni ir mazāk vērtīgi nekā citi citrusaugļi, taču maigāki un ērti lietojami.

Kādēļ izmantot?
Aromātisko mandarīnu miziņu, labi nomazgātu, var izmantot tāpat kā citronu un apelsīnu miziņu – sarīvētu pievienot konditorejas izstrādājumiem un desertiem garšas bagātināšanai.

Ja mandarīnu daudz, var dzert svaigi spiestu mandarīnu sulu, tomēr ieteicams uzturā lietot veselus augļus, jo tie ir labs balastvielu (šķiedrvielu) avots, kas veicina zarnu darbību.
Cilvēkiem ar lielu apetīti ieteicams mizojot mandarīnu, ieelpot tā smaržu un lēnām, izbaudot to apēst, tādējādi kontrolējot negausīgu ēšanu.

Mandarīns ar kātiņu un lapiņu ir labklājības un veiksmes vēlējums, kā vēsta ķīniešu tradīcijas.

Mandarīnu ēteriskā eļļa palīdz pret bezmiegu, mazina bailes, iedarbojas atslābinoši, nomierina, stiprina nervu sistēmu. Mandarīnu aromāts piemērots bērniem, jo vienlaikus atslābina, nomierina, un rada dzīvīgu, priecīgu gaisotni telpā.

Ārīgi mandarīnu eļļas lietošana palīdz pret strijām. Var izmantot masāžai.

Mandarīnu aromāts noņem garīgo spriedzi, labi iedarbojas uz veciem, nogurušiem cilvēkiem un maziem bērniem.

Oranžie mandarīnu bumbuļi rada možu noskaņu, tos var veiksmīgi izmantot gan galda, gan telpu noformējumā. Tāpat kā apelsīnos saspraust krustnagliņas un iekārt dekoratīvās lentēs. Var pildīt stikla traukos. Oranžā ir siltuma, mājīguma un radošuma krāsa.

IETEIKUMI: ko pagatavot no mandarīniem
Aromātiskos, maigās garšas īpašniekus galvenokārt lieto svaigā veidā. Retāk gatavo džemu, sulu, ievārījumu vai kompotu. Tomēr mandarīnus var izmantot dažādu pamatēdienu un desertu gatavošanā.

Cepta zivs siera un mandarīnu kažokā

Sev tīkamu veselas zivs fileju apslaka ar citronu sulu, ierīvē ar sāli, pipariem, ķiploku, citām garšvielām. Nedaudz ļauj ievilkties un apcep uz pannas sakarsētā eļļā. Zivi liek cepamā traukā, kur pārlej ar pāris ēdamkarotēm krējuma, kas sajaukts ar sasmalcinātiem zaļumiem. Pasautē. Virsū kārto mandarīnu daiviņas, pārkaisa ar rīvētu sieru un cep cepeškrāsnī līdz gatavībai. Pasniedz ar rīsiem, sautētiem dārzeņiem vai svaigu dārzeņu salātiem.

Mandarīnu un vistas salāti

To pagatavošanai izmanto vārītu, ceptu vai kūpinātu vistas fileju, ko sagriež gabalos. Pievieno mandarīnu (derēs skābākas šķirnes) daiviņas, rupji sasmalcinātas pistācijas, un nedaudz vārītus gargraudu rīsus. Samaisa, pārlej ar mērci, kas pagatavota no skābā krējuma vai bezpiedevu jogurta, sinepēm, citronpipariem. Pārkaisa ar svaigiem zaļumiem.

Veselības kokteilis

Šķidrā konsistencē sablenderē banānus ar mandarīnu un nedaudz laima sulu. Lej kārtās ar dzeramo persiku jogurtu.

 

Raksta autore: Inese Pokule

Dalīties.

Atstāt Ziņu