Vārda dienu svin: Beāte, Beatrise

Iemūžinām rudeni! Fotogrāfa ieteikumi

Pinterest LinkedIn Tumblr +

Debesīs putni stājas kāšos, lai dotos uz siltajām zemēm, pa trotuāru vējš sagriež vērpetēs nobirušās lapas, parkos krāsainās lapas veido košus musturotus klājumus. Mēs skatāmies un priecājamies, cik skaists ir rudens un cik ļoti gribētos šo skaistumu iemūžināt! Un kāpēc gan to nedarīt!? Kā nobildēt rudeni pēc iespējas skaistāku, saruna ar fotogrāfu, FotoAkadēmijas kursu pasniedzēju Daini Matisonu.

„Vispirms, jāsaka, ka rudens ir viens no labākajiem bilžu uzņemšanas laikiem. Tiesa, šis laika periods ir salīdzinoši īss. Bet tieši tāpēc nevajag slinkot un vajag izmantot visas iespējas, ko daba dod fotografēšanai rudenī!” saka D.Matisons, piebilstot, ka galvenais ir nebaidīties likt lietā savu izdomu un eksperimentēt.

Cilvēki bieži jautā, ko tad fotografēt. Atbilde ir īsa – visu! Jo it visā var atrast ko interesantu, vajag tikai skatīties apkārt, tuvumā un tālumā. Kā saka D.Matisons, nevajag ieciklēties tikai uz kopskatu, tas ir, ainavu fotografēšanu. „Dažkārt labāku rudens sajūtu izdodas noķert tieši ar atsevišķām rudenim raksturīgām detaļām,” viņš saka. Noteikti var mēģināt bildēt kopskatus un tuvplānus, kuros redzamas košās rudens krāsu spēles. „Noteikti nevajag aizmirst par ūdens izmantojumu fotogrāfiju kompozīcijā. Bildējot ūdenī atspīdumus var iegūt tādas gleznas, kuras pat ar otu, krāsām un molbertu nekad neizdotos tā uzgleznot,” stāsta D.Matisons. Ievērības cienīgas ir arī dažkārt tik necilās peļķes, kurām lepni gribm pārkāpt pāri. Taču arī tajās var noķert skaistus atspulgus, lapas u.c. „Jau vēlāk rudenī, kad parādās pirmās nopietnās salnas, peļķēs var „noķert” tādas skaistas lietas, kā iesalušas lapas. Izskatās ļoti interesanti bildēs,” novērojis D.Matisons.  Tiesa šis ledus ātri var izkust, tāpēc jāpaspēj trāpīt īstajā brīdī. Līdzīgi ir arī ar sarmu: „Kamēr saulīte ir aiz kokiem, sarma ir, tiklīdz parādās saulīt – sarmas vairs nav.”

Kādus knifiņus izmantot, lai bildes sanāktu interesantākas?

* Pirmais, ar ko var eksperimentēt un darboties, ir gaisma. Var pamēģināt vienu un to pašu objektu nobildēt, izmantojot sānu, aizmugurējo vai pretgaismu, jo katra šī gaisma to parādīs savādāku.

* Vēl var pieiet radoši fotografēšanas procesam un imitēt vēju. „Tas ļoti skaisti izskatās, kad tiek bildētas lapas,” saka D.Matisons. Kā radīt vēju? Atbilde ir – jāeksperimentē ar garām ekspozīcijām (robežās no ¼ līdz 1/30). Kad uzstādīta šāda ekspozīcija un slēdzis ir vaļā, kustina kameru, rezultātā iegūstot vēju. Vēju, protams, var iegūt arī tiešām fotografējot vēju. „Tad jāizmanto cits paņēmiens, taču tad noteikti ir vajadzīgs statīvs. Nostiprina kameru nekustīgi, uzstāda garās ekspozīcijas un liek vējam strādāt,” paskaidro D.Matisons.

* Līdzīgi kā ar vēju, mēs labrāt gribētu nobildēt lapkriti. Taču ne vienmēr lapas krīt tad, kad mēs nolemjam iet un bildēt. „Te jāņem talkā izdoma un jārada mākslīgais lapkritis. Kā to var izdarīt? Paņem statīvu, noliek kameru nekustīgi, salasa lapas un sāk tās bērt. Rezultātā ir lapkritis,” viltībās dalās D.Matisons.

* Ja vidē, kurā esi paredzējusi bildēt, ir ūdens, to noteikti vajag izmantot. Ja tas ir tekošs ūdens, tad atkal izmanto garās ekspozīcijas. Vai arī veido citas kompozīcijas, kur ūdens virsma un lapas pašas radīs interesantus kopskatus.

* Ne visiem uzņēmumiem ir jābūt asiem. Lai panāktu maigu, plūstošu efektu, bildes speciāli var taisīt neasass. „Viens no vienkāršākajiem paņēmieniem, kā bildes uztaisīt neasas jeb ar nelielu migliņu priekšā ir sekojošs: fotogrāfi, kuru kamerām ir filtri, var noziedot vienu filtru un uz tā uzsmērēt vazelīnu (galvenais nosmērēt tikai filtru, nevis objektīvu!). Rezultātā fokuss būs izplūdis. Ja nav filtru, vazelīnu var uzsmērēt uz stikla un fotografēt caur šo stiklu un rezultāts būs tieši tāds pats,” saka D.Matisons.

* Kā zināms rudens laika apstākļu ziņā ir visai mainīgs gada laiks. Tomēr nevajadzētu baidīties, doties bildēt rudeni arī apmākušās dienās. „Patiesībā apmākušās dienās bildēt ir pat labi, jo tad ir vienmērīga gaisma. Viss atkarīgs tikai no tā, kādu sižetu izdomāsiet savām fotogrāfijām. Biežākā kļūda, fotografējot šādās dienās, ir tā, ka cilvēki bildē ainavas ar debesīm. Tad tiešām debesis var izsaktīties nekādas un arī ainava var izskatīties drūma. Bet kurš ir teicis, ka jābildē visa ainava!? Kāpēc tajā brīdī neizvēlēties bildēt tuvplānus? Īpaši labi šādos gaismas apstākļos ir darboties ar kustīgu ūdeni, jo šī vienmērīgā gaisma dod papildu iespējas strādāt ar garākām ekspozīcijām, kas var palīdzēt radīt plūstošu, pūkainu ūdeni,” iesaka D.Matisons.

* Ja gatavojies fotografēt lapu klājumu, var izmantot multiekspozīciju režīmu, protams, ja fotoaparāts tādu atbalsta. Tas nozīmē, ka uz viena kadra var uzlikt vairākas ekspozīcijas. „Nofotografē vienā rakursā šo lapu klājumu, pagriež fotoapārātu, nobildē citā rakursā un rezultātā iegūst šo abu rakursu multiekspozīciju,” saka D.Matisons.

Dalīties.

2 komentāru

  1. Līga Rozentāle on

    Oho, pilnīgi neticas, ka to visu var panākt ar fotoaparātu. Dažas bildes (4.- 7.) kā akvareļu gleznas.<br>Bet taisnība – rudenī dabu ir vispatīkamāk bildēt, tās krāsu spēles ir vienreizējas.

Atstāt Ziņu