Vārda dienu svin: Leonīds, Leonīda

Meditācija un mindfulness prakse mierīgākai un laimīgākai dzīvei

Pinterest LinkedIn Tumblr +

aikā, kad mūsu acis pielipušas skatlogiem un veikalu vitrīnām, domājot, ko pirkt Ziemassvētku dāvanās, iespējams, labākais, ko katrs pats varam sev uzdāvināt, ir miers. Aizver acis, dziļi ieelpo un ieskaties sevī, aizmirstot ikdienas rūpes, pienākumus, raizes, pagātni, nākotni, bailes. Ikdienā praktizējot meditāciju jeb stāvokli, kurā prāts ir mierīgs un fokusēts uz pašreizējo mirkli, mēs kultivējam sevī iekšējo mieru. Tālāk varam to nodot citiem –  ģimenei, draugiem, kolēģiem. Miers iekšā, miers ārā! (Peace in, Peace out). Tāds ir starptautiskās organizācijas World Peace Initiative Foundation (Pasaules Miera Iniciatīvas nodibinājums) projekta Peace Revolution (Miera revolūcija) sauklis, kas sasniedzis vairāk nekā 62 000 cilvēku 236 valstīs.

Es (Agnija Kazuša) esmu daļa no Peace Revolution kuplās ģimenes. Mans iekšējā miera ceļojums sākās 2013.gada martā, kad piereģistrējos 42 dienu pašattīstības programmai Peace Revolution mājaslapā ar domu pieteikties retrītam Taizemē. Tur nokļuvu gadu vēlāk, un tieši Taizemes pieredze spēcīgi mainīja manu skatu uz dzīvi, lika to iemīlēt no jauna un deva skaidrību par to, ko vēlos darīt turpmāk. Izlēmu palīdzēt citiem atrast iekšējo mieru un kļūt laimīgākiem, tādēļ pēc Taizemes retrīta nokārtoju eksāmenu, lai kļūtu par miera treneri pašattīstības programmā un katru dienu komentētu programmas dalībnieku meditācijas pieredzes. Kļuvu arī par Latvijas nacionālo koordinatori, kā arī turpināju katru dienu meditēt. Šī gada novembrī tiku uzaicināta uz Peace Revolution trīs nedēļu garu miera arhitektu treniņu Taizemē. Pēc tā pabeigšanas kļuvu par sertificētu meditācijas treneri jeb miera arhitekti. Tagad mans pienākums ir divas stundas dienā meditēt, iesniedzot par to iknedēļas atskaiti, kuru lasa un komentē mūsu skolotāji – mūki, turpināt ar komentāriem atbalstīt dalībniekus, kuri iziet pašattīstības programmu, kā arī izplatīt iekšējo mieru, organizējot un vadot meditācijas sesijas citiem, tādējādi veicinot stabilitāti un harmoniju sabiedrībā kopumā. Būt par miera arhitekti ir misija, tai pat laikā iespēja turpināt izzināt savu prātu un dziļāko būtību, nemitīgi vērojot sevi domās, runā un darbībā, kā arī iedrošinot citus pievērsties meditācijai un parūpēties par savu prātu. Miera arhitekti kļūst par organizācijai svarīgiem cilvēkiem, kuri tiek iesaistīti arī dažādu lēmumu pieņemšanā, kā arī retrītos un citās aktivitātēs, ko Peace Revolution regulāri organizē.

42 dienas pašattīstība
Peace Revolution projekts aizsākās Taizemē 2008. gadā. Projekta mērķis ir nest pasaulē mieru, atbalstot indivīdus sasniegt iekšējo mieru, kuru viņi pēc tam var dalīt citiem. Pamata aktivitāte, ko Peace Revolution piedāvā, ir pabeigt 42 dienas  pašattīstības (self-development) programmu. Tā ir iespēja ne tikai bez maksas apgūt meditāciju ar video palīdzību, bet izzināt sevi, atbildot uz dažādiem jautājumiem par ikdienas dzīvi, attiecībām, vērtībām un paradumiem. Sevis izzināšanu un pašattīstību veicina arī piecu pašdisciplīnas aktu ievērošana, kas ieteicama šo 42 dienu laikā: atturēšanās no jebkādu dzīvu būtņu (pat mazāko dzīvnieku) nogalināšanas vai sāpināšanas; atturēšanās no zagšanas vai citu īpašuma bojāšanas; atturēšanās no nepareizas seksuālas uzvedības; atturēšanās no nepatiesas vai aizvainojošas runas un melošanas; un visbeidzot atturēšanās no apreibinošu vielu lietošanas. Uzsākot programmu, katrs dalībnieks saņem personisku atbalstu no miera treneriem, kuri lasa un komentē dalībnieku (peace rebels) meditācijas pieredzes, pārdomas un attīstību.

Retrīts Taizemē
Pabeidzot 42 dienu pašattīstības kursu, kā arī noorganizējot divas speciālās operācijas (Special Ops) piecu un desmit cilvēku lielām grupām, dalībnieks var pieteikties retrītam Taizemē, kas notiek Mooktawan meditācijas rezervatā uz Krabi salas. Tas ir divu nedēļu ilgs izaicinājums, tai pat laikā pieredze, kas būtiski maina skatu uz dzīvi. Tā ir iespēja nolikt malā ikdienas problēmas, ieskatīties sevī un aizdomāties par dzīves jēgu, meditējot un izzinot sevi kopā ar dalībniekiem no visas pasaules. Lai nodrošinātu efektīvu vidi šādam pašattīrīšanās treniņam, retrītos tiek ievēroti īpaši apstākļi, kas ļauj indivīdam aizmirst par ikdienas pienākumiem un problēmām, tādējādi ļaujoties pārmaiņām sevī. Papildus piecām iepriekš minētajām pašdiscisplīnām, retrīta laikā jāievēro vienkāršs dzīvesstils, nedrīkst lietot internetu vai citas izklaides, izdaiļot sevi ar kosmētiku, kā arī uzsākt romantiskas jūtas (puišu un meiteņu dzīvesvietas ir strikti nodalītas). Tāpat, lai nodrošinātu labāku meditācijas pieredzi, netiek ēstas vakariņas, taču drīkst iestiprināties ar tā saucamo pana – šķidras vielas, piemēram, jogurts, piens, šokolādes dzēriens.

Centrēts prāts
Diena retrītā sākas ar celšanos piecos no rīta, kad tūlīt pareizi jāsaklāj gulta un jāsarullē moskītu tīkls. Tad tumsiņā ar kabatas lukturīti rokās var doties uz pirmo meditāciju 5.30. Pēc stundu garas meditācijas ārā kļuvis gaišs, un nometnes dalībnieki dodas uz skaisto jogas platformu kalna galā, kur, izpildot jogas vingrinājumus, tiek sagaidīts saullēkts. Septiņos ir brokastis. Drīz pēc tam seko nākamā meditācija, kas ilgst līdz vienpadsmitiem. Tad dalībnieki pa grupām izpilda nelielus Miers darbībā (Peace in Action) uzdevumus – tualešu tīrīšana, meditācijas telpas uzkopšana, ēdiena piedāvāšana mūkiem. Svarīgi, ka aktivitātēs prāts un uzmanība tiek fokusēti uz konkrēto uzdevumu, tā izpildīšanas laikā nedomājot par neko citu un tādējādi trenējot prātu koncentrēties uz vienu domu. Pēc pusdienām ir neliels brīdis atelpai, līdz seko nākamā meditācijas sesija, bieži ar lekciju par dažādām tēmām, kuras ļauj labāk izzināt cilvēka prātu, tā nozīmi un sasaisti ar ikkatru dzīves jomu un darbību. Pēc pēcpusdienas meditācijas ir vai nu brīvais laiks vai aktivitātes, ko sarūpējuši brīvprātīgie, piemēram, Tīri iekšā, Tīri ārā (Clean in, Clean out) kas palīdz saprast apkārtējās vides tīrības nozīmi un sasaisti ar prātu.

Saskatīt pozitīvo
Lai arī režīms retrītā izklausās strikts, tieši noteiktā disciplīna un totālā atslēgšanās no apkārtējās pasaules dod vislielāko efektu. Tā ir iespēja ļauties sevis izzināšanai, ieskatīties dziļāk un sajust gandarījumu par ikdienā bieži nenovērtēto un aizmirsto faktu – ka esam dzīvi, elpojam, esam daļa no skaistās pasaules. Tā ir katram individuāla pieredze, tāpēc grūti izstāstāma citiem. Tai pat laikā tā ir nenovērtējama grupas pieredze, kad nometnes dalībnieki, kas nāk no dažādām pasaules valstīm, aizmirst par politiskiem vai reliģiskiem konfliktiem un uzlūko viens otru kā ģimenes locekli, iemācās saskatīt apkārtējos pozitīvo, mīlēt sevi un citus, un dzīvi kā vēl nekad. Retrīti Taizemē tiek organizēti trīs, četras reizes gadā, un kopumā tajos ir piedalījušies vairāk nekā 460 cilvēki no 101 valsts. Nākamais šāds retrīts notiks jūnijā, kuram pieteikšanās anketa jāaizpilda līdz 28. februārim. Nokļūstot Taizemē, dzīvošana un ēšana ir nodrošināta bezmaksas, turklāt dalībniekiem, kuri nepārsniedz 32 gadu vecumu, tiek segta puse no ceļa izdevumiem.

Tīri ķermeni – tīri prātu
Lai arī retrītā skolotāji ir budistu mūki, svarīgi piebilst, ka meditācija nav reliģiska nodarbe. Tā ir atvērta jebkuram neatkarīgi no vecuma, rases, reliģijas, kultūras. Tas ir prāta treniņš, kura labumi ir zinātniski pierādīti. Meditācija samazina stresu, uzlabo koncentrēšanās spējas, atmiņu un kognitīvās funkcijas, kreativitāti, ļauj labāk izzināt un saprast sevi un pārējos, tādējādi uzlabojot attiecības ar ikvienu, vairo pašpārliecinātību un veicina sevis pilnveidošanos. Indivīds var efektīvāk veikt intelektuālas un profesionālas aktivitātes un uzlabot pašsajūtu. Regulāri meditējot, mēs sākam pievērst uzmanību savām domām, runai un darbiem, tādējādi iemācoties kontrolēt prātu un pārvarēt dusmas, negativitāti, depresiju, tā vietā izstarojot mieru un pozitivitāti, kas atrodama katrā no mums. Kā retrītos uzsver Taizemes mūki, cilvēks sastāv no prāta un ķermeņa. Tāpēc gluži kā mēs katru dienu ejam dušā un tīrām zobus (jo ķermenis kļūst netīrs), tas pats nepieciešams prātam. Pietiek ar piecpadsmit minūtēm dienā, lai atpūtinātu un “iztīrītu” prātu, nedomājot par neko. Lai to paveiktu, meditācijas laikā visa uzmanība tiek koncentrēta uz vienu punktu – ķermeņa centru, kas ir divu pirkstu platumā virs nabas. Tā ir visstabilākā vieta ķermenī jeb gravitāte, kur visas maņas saplūst vienā. Ieskatīšanās sevī un prāta koncentrēšana centrā palīdz nomierināties, labāk saprast ikdienā notiekošo, rast risinājumus problēmām, tās izkristalizējot sevī, un tādējādi ar tīru un skaidru prātu pieņemt labākus lēmumus. Lēmumi savukārt it tas, kā mēs veidojam savu dzīvi un apzināti izdarām izvēli būt pozitīviem.

Laime katrā pašā
Lai piedzīvotu kādu no Peace Revolution sesijām, nav obligāti jābrauc uz Taizemi. Visa gada garumā tiek rīkoti reģionālie retrīti Eiropā, Āfrikā, Amerikā un citās pasaules malās. Tie ir īsāki (četras, piecas dienas) un lai tiem pieteiktos, pieteik pabeigt 21 dienu pašattīstības programmā. Tāpat notiek arī Peace on Demand meditācijas un mindfulness sesijas, kuras ir atvērtas ikvienam un kurās mūki no Taizemes vai miera arhitekti (apmācīti meditācijas treneri, kuri ir sertificēti vadīt meditācijas sesijas pēc speciāla treniņa iziešanas Taizemē) stāsta par meditācijas lomu, stresa menedžmentu, kreativitāti, sevis pilnveidošanu un citām tēmām, kas visas saistītas ar prātu. Šādas lekcijas tiek lasītas un meditācijas sesijas vadītas dažādos publiskos pasākumos, jogas centros, nevalstiskajās organizācijās, slimnīcās, cietumos vai citās institūcijās. 2016. gada janvārī Peace Revolution sertificēti treneri jeb miera arhitekti viesosies Skandināvijas valstīs. Savukārt aprīlī Budapeštā notiks pirmais Peace revolution Eiropas Miera samits, kuram īpaši aicināti pieteikties jauniešu organizāciju pārstāvji. Taču nav nepieciešams gaidīt: atrast iekšējo mieru var ikviens jau šodien –  aizver acis un ļaujies pārmaiņām sevī. Tu sapratīsi, ka tur arī meklējama tava laime, nevis skatlogos, dārgās mašīnās, mājās, nakstklubos, augstos amatos vai citos ārējos labumos – tie visi ātri beidzas, taču miers tevī dzīvo vienmēr.

Dalīties.

Atstāt Ziņu