Vārda dienu svin: Baiba, Barbara, Barba

Dāmas izvēlas nākotnes auto

Pinterest LinkedIn Tumblr +

Lai gan par sievietēm pie stūres sabiedrībā vienmēr valdījuši pretrunīgi viedokļi, visiem ir skaidrs – dāmām patīk braukt. Turklāt, kā izrādās, viņas itin braši turas līdzi arī visas cilvēces šībrīža lielākās problēmas apkarošanai CO2 izmešu samazināšanā.

Mērķis – samazinājums
Auto nozari Eiropas Savienībā regulē neskaitāmas direktīvas, kuras regulāri atjauno. Tās nosaka izmešu līmeņus, ko apzīmē ar “Euro4” un “Euro5” standartu. Regulēts tiek arī tas, kādus savienojumus atsevišķu automašīnu detaļu ražošanā drīkst vai nedrīkst izmantot.

Tas viss tiek darīts, lai īstenotu ES ambiciozo plānu līdz 2012.gadam samazināt jaunu vieglo automobiļu radīto un siltumnīcas efektu izraisošo CO2 izmešu daudzumu līdz vidēji 120 gramiem uz kilometru. Eiropas Komisijas pērn publiskotais Stratēģiskās enerģētikas pārskats liecina, ka 23% no kopējā ES oglekļa dioksīda izmešu apjoma rada tieši autotransports. Iegādājoties jaunu auto, Latvijā pagaidām populārāks ir jautājums – cik degvielas auto patērē uz simts kilometriem? Taču citviet pasaulē un Eiropā būtiskāk ir zināt – kāds ir šī auto CO2 izmešu daudzums, jo nodoklis, kas jāmaksā par to, ir pietiekami liels. Jāpiebilst, ka kopš šī gada arī Latvijā jāmaksā nodeva par jaunreģistrējamo auto CO2 daudzumu. Tas ir ļoti būtisks rādītājs, jo, piemēram, ja pie mums par CO2 būtu jāmaksā Ls 350, tad Zviedrijā tie var būt pat Ls 3500.

Un šķiet, ES cīņu par izmešu samazināšanu vismaz dāmas jau ir ņēmušas vērā. Kā norāda atsevišķi auto tirgotāji, sievietes vienmēr vairāk piedomājot par apkārtējo vidi un nu tas atspoguļojoties arī auto izvēlē. Pasaulē par “zaļākajiem” atzīti elektromobīļi, kuri gūst popularitāti, piemēram, Norvēģijā, Lielbritānijā, Vācijā un Īrijā. Tiesa, pie mums tos vēl tikai piesardzīgi iepazīst. Iemesls? Pavisam vienkāršs – neviens nav gatavs atrisināt jautājumu par šo auto uzlādēšanas vietu izbūvi degvielas uzpildes stacijās vai, piemēram, elektrības stabos lielo tirdzniecības centru stāvvietās – tas esot pārāk dārgi un sarežģīti. Tad nu atliek meklēt citas alternatīvas.

Par virsbūvi un patēriņu

“Ikvienam, ne tikai sievietēm, iegādājoties auto, uzmanība būtu jāpievērš tās degvielas patēriņam, CO2 izmešiem, tam, vai auto aprīkojumā un uzbūvē izmantoti pārstrādājamie jeb atjaunojamie materiāli,” skaidro Jana Krūmiņa, “Skandi Motors” mārketinga speciāliste. “Lai brauktu videi draudzīgāk un arī ekonomiskāk, uzmanība jāpievērš braukšanas stilam – savlaicīgai ātruma pārslēgšanai, saglabājot nemainīgu braukšanas ātrumu. Automašīnai stāvot, jānoslāpē dzinējs, jāizslēdz kondicionieris un jāievēro vēl daudzi it kā sīkumi, kas auto ekspluatāciju padara ekonomiskāku un apkārtējai videi saudzīgāku”, uzsver J.Krūmiņa.

Tikmēr CSDD atzīst, ka pašlaik nav vienotas izpratnes par to, kurš tad īsti būtu pats ekoloģiskākais auto, jo paralēli elektromobīļiem, kurus darbina elektromotors, tiek izstrādāti arī modeļi, kurus kustina ūdeņradis. Vēl jau ir hibrīdauto ar kombinētiem motoriem -šāds auto ir aprīkots ar standarta benzīna vai dīzeļdegvielas motoru un paralēli tam ir arī elektromotors. Šie motori darbojas mijiedarbībā atkarībā no auto noslodzes piemēram, uzsākot kustību darbojas tikai elektromotors, pie pastāvīga ātruma – jau abi.

“Par gana “zaļu” un pašlaik augstākajām Eiropas Savienībā uzstādītajām prasībām atbilstošu noteikti var uzskatīt “Mitsubishi ASX ” ar dīzeļa dzinēju, kas atbilst jau standarta EURO5 prasībām”, skaidro J.Krūmiņa. “Šai automašīnai ir MMC dīzeļdzinējs ar mainīgo vārstu ģeometriju, kas ir pirmais šāda veida dīzeļdzinējs vieglajām automašīnām pasaulē. Turklāt tas nodrošina viszemāko degvielas patēriņu un CO2 līmeni”, norāda J.Krūmiņa.

Kā liecina CSDD pieejamās datubāzes, līdz šī gada 10.augustam Latvijā reģistrētas jau trīs šīs markas automašīnas.
Nozares speciālisti uzsver – pašlaik gandrīz katrai automašīnu markai ir arī sava ekoloģiskā auto līnija, kas ir videi draudzīgāka. Piemēram, “Hyundai” tā ir Blue drive līnija.

Var jau, protams, paļauties uz gudru padomdevēju ietiekumiem, iegādājoties auto. Taču, lai izvairītos no nepatīkama pārsteiguma – reģistrējot auto šķirties no iespaidīgas naudas summas par CO2 līmeni, der ieklausīties speciālistu teiktajā. “Šobrīd CSDD apkopo jaunu auto modeļu datus pēc degvielas patēriņa un CO2 izmešiem, kas piedāvāti noteiktā kalendārā gadā. Pēc šiem datiem katrs var atrast tādu mašīnu, kurai ir mazākais degvielas patēriņš vai mazākais CO2 izmešu lielums, norāda Alise Kleinberga, VAS „Ceļu satiksmes drošības direkcija” sabiedrisko attiecību speciāliste.

Ko izvēlas dāmas
Izrādās, dāmām patīk ne vien mazi un ļoti ekonomiski, bet arī kompaktklases apvidus auto. Piemēram, tādi kā “Hyundai ix 35”, “Nissan Qashqai”. Kā norāda tirgotāji, dāmām patīkot tas, ka sēdi augstāk, jeb – auto ir augstāks klīrenss, kas rada drošības sajūtu, ka viss tiek kontrolēts un ir pārredzams. Taču auto tirgotāji atzīst – neviens pircējs ar jautājumu “kurš Jums būtu “zaļākais” auto?” vēl neesot nācis. “Par ekoloģiskajiem auto pašlaik vairāk runā to ražotāji, nevis pircēji,” norāda Citroen pārstāvja Latvijā “VEHO auto” mazlietotu automobiļu tirdzniecības vadītājs Ričards Černovs. “Zaļā domāšana, vismaz Latvijā, varētu parādīties vien tad, kad cilvēkiem pietiks naudas ikdienas vajadzībām un viņi atkal varēs sākt domāt par jauna auto iegādi,” tā R.Černovs. Pagaidām cilvēki izvēlas mazākos un ekonomiskākos modeļus, piemēram, Citroen C1, C3, sportisko DI-3 ar ekonomisko dzinēju. Ģimenēm vispopulārākais esot Citroen Berlingo pasažieru variants ar dīzeļdzinēju.

Arī “Peugeot” salonā cilvēki meklē kompaktklases auto – tādus kā Peugeot 217,298, i-20. Uzmanību gan pievēršot arī jaunumam Peugeot -30, kurš ekonomē degvielu un saudzē vidi brīdī, kad braucējs apstājas pie luksofora – šajā mirklī auto pats izslēdzas, bet iedarbojas tiklīdz tiek ieslēgts pārnesums.

Visticamāk, par ekoloģiskāka auto izvēli pircēji aizdomāšoties tad, kad nodoklis par CO2 izmešu daudzumu attieksies ne tikai uz jaunreģistrētiem, bet pilnīgi visiem auto, uzsver “VW” salonā. Arī te cilvēki meklē ekonomiskākus modeļus, piemēram, Polo, Golf vai Jetta. Savukārt džipu pirkšana teju vai apstājusies, jo CO2 nodoklis to cenu “pieaudzējis” par aptuveni 800 EUR. Salīdzinājumam – nodoklis par gada zaļākā auto “VW Blue motion” izmešu daudzumu ir apmēram 100-150 EUR.

Piebildīsim, ka šā gada pirmajos septiņos mēnešos visvairāk pārdoti “Volkswagen” markas automobiļi – 424, tai seko “Toyota” ar 375 automašīnām, “Renault” – 240, “Peugeot” – 175 un “Škoda” – 151.

Uzziņa:
Info par auto izmešu daudzumu
Vairāk informācijas par ES regulējumu attiecībā uz transportu: www.europarl.eu; www.europa.eu

Dalīties.

Atstāt Ziņu