Vārda dienu svin: Vizbulīte, Viola, Vijolīte

Solta (Salt)

Pinterest LinkedIn Tumblr +

Vasaras trilleru karaliene un nenogurdināmā māmiņa Andželīna Džolija (Angelina Jolie) ir atkal uz viļņa – pāri visai pasaulei veļas fanu un kritiķu sajūsma par viņas jaunāko kino solo darbu filmā Solta, kas šo piektdien startēja arī Latvijas kinoteātros. Džolija atveido CIP spiegu Evelīnu Soltu. Precīzāk, tā šķiet pirmajās trijās filmas minūtēs. Vēlākās filmas norises tās devīzē Kas ir Solta? ietverto jautājumu liek apdomāt ne vienu reizi vien.

Jaunumu piesaka kā asa sižeta žanra filmu, taču asākie skati ir uzskaitīti filmas treilerī. Tiesa gan, pamainot oriģinālo hronoloģiju. Reklāmas upurim var likties, ka darbība sāk risināties ļoti ātri un spontāni, kaut patiesībā tā ir tikai klipa montāžas meistarība. Īstenībā tevi sagaida brīžam mokoši ilgi atskati uz vēsturiskajām peripetijām, kurās viena no būtiskākajām tēmām ir neticami neaktuālais un pavirši restaurētais aukstais karš. Tāpat nepameta sajūta, ka scenārija autori pārlasījās Dienvidkorejas propagandas materiālus par Ziemeļu kaimiņa kodolambīcijām.

Otrs vērā ņemams trūkums izriet no izpalikušā dinamisma – filmas veidotāji tik ļoti centās pietaupīt interesantākos lēcienus un sitienus pa žokļiem filmas turpinājumam, ka pirmo nācās vilkt garumā tik ļoti, ka blakussēdētāju pusbalsī izteiktās versijas par labu sprīdi apsteidz notikumus uz ekrāna.

Soltas norises uz priekšu virza doma par to, ka aukstais karš nu ir atsācies ar jaunu sparu, kā dēļ tuvojas diena X, kad tikšot nogalināti ASV un Krievijas prezidenti. Un pat nemēģiniet meklēt loģiku šajā viltīgajā plānā – tās tur vienkārši nav. Problēma pat nav tur, ka tam jānotiek gluži tik vienkārši kā parunā par diviem zaķiem vai tuvu tam.

Arīdzan tuvu reiz bērnībā piedzīvotai izpratnei par pasaules uzbūvi ir arī filmas veidotāju draudzēšanās ar fizikas likumiem. Brīžam šķiet, ka filmas scenāristi (kuri strādāja arī pie šī gada drāmas Robin Hood ar Raselu Krovu (Russell Crowe) galvenajā lomā) asinājuši spalvas kādai aizraujošai multiplikācijas filmai vai fantastikai no Zirnekļa Cilvēka sugas. Tas varētu izskaidrot, kādēļ Džolija ik pa brīdim lēkā pa jumtiem mašīnām, kas dažādos līmeņos brauc pa estakādēm. Kronis visam ir apstāklis, ka no tilta nogāzušās mašīnā aizmugurējā sēdeklī sēdošā nepiesprādzējusies Solta ar roku dzelžu sasprādzētām rokām tiek ārā sveika un vesela, tik vien kā kritiena brīdī pieturoties pie gaisa. Savukārt pie stūres sēdošo policistu, kas komfortabli ieguļas drošības spilvenā, pēc šīs ķezas vilkšus dabū ārā minimums pieci cilvēki.

Soltas producents klāsta, ka Džolija ilgi trenējās pirms filmēšanās un praktiski visus trikus izpildīja bez kaskadiera, ieskaitot efektīgo lēcienu ūdenī no helikoptera. Tieši izveicība, austrumu cīņas elementu pārvaldīšana un žiglas kājas tālajā 2000.gadā nesa Džolijai pasaules atpazīstamību pēc filmas Nozust 60 sekundēs (Gone In 60 Seconds) un galvenās lomas tai sekojošās divās filmās par Laru Kroftu. Turpmāk Džolija turpat katru vasaru priecēja savus fanu pulkus ar dalību kādā trillerī. Viens no ienesīgākajiem starp tiem bija 2008.gada jūnija izgājiens Nakts sardzes režisora Timura Bekmambetova filmā Meklēšanā (Wanted), kas bija režisora debija Holivudā. Filma ir arīdzan zīmīga ar slaveno Džolijas un Krievijas kino zvaigznes Konstantīna Habenska skūpstu.

Jaunā Džolijas kino uznāciena būtiskās atšķirības no priekštečiem ir patīkama psiholoģiskā trillera piedeva un krietni dramatiskāks vēstījums, kurā aktrises tēlotai varonei nākas pārdzīvot smagas izšķiršanās un mēģināt pašai saprast, kas tad viņa ir. Var manīt, ka šīs zatleriskās pārdomas par savu esību Džolijai nepadodas viegli, tādēļ režisors to atsver ar viņas apburošo smīnu brīžos, kad jau noprotams – nu viņa ir lamatās. Tieši viņas šarms ir tas apstāklis, kas glābj filmu pat tādos brīžos, kad izrādās, ka Baltā nama atomkara gadījumam izbūvētā bunkura sienu darināta no tik štruntīga betona, ka to var pieveikt ar automāta šāvieniem.

Pie 110 miljonu dolāru budžeta, kopš debijas ASV pirms trīs nedēļām Solta pasaulē nopelnīja 162 miljonus, taču tai priekšā vēl pirmizrāde tādos ienesīgos kino tirgos kā Lielbritānija, kur tā startē 20.augustā, un Vācija, kas to piedzīvos 9.septembrī.

Filmai lieku 7/10 un iesaku to redzēt Džolijas apburtajiem kinomīļiem, kuri uzskata, ka gravitācija ir pārvērtēta parādība, pie kuras īstā kino šedevrā var arī nepieturēties.

Filmas treileri vari noskatīties šeit.

Dalīties.

2 komentāru

  1. Aleksandrs Vorobjovs on

    Piekrītu Kaijai. Arī šajā filmā Džolija bija tik ļoti pievilcīga, ka izdomāju pamainīt desktopa bildi uz Soltas plakātu, kur Džolija brauc metro ar avīzi rokās. Smieklīga nianse – filmas ievadā Soltu aizkadrā piesaka kā austrumu ciņu un spridzināšanas guru. Domāju gan, jo tika tā varētu skaidrot, ka parasts "Washington Post" eksemplārs, nomests pie metro apkures režģa, uzliesmo kā no nitroglicerīna darināts. Jeb arī otrs variants – par mašīnistu tajā metro sastāvā iekārtojās strādāt kāds no tiem "Rīgas Satiksmes" šoferiem, kas joprojām nemāk apieties ar kondicioniera kloķīti – vagonā visi jūtas kā saunā, avīze uzliesmo, viss notiek.

Atstāt Ziņu