Vārda dienu svin: Modris, Matīss, Mariss

Sen tas vairs nav tikai papīrs: papīrlietu dizaina tendences 2017

Pinterest LinkedIn Tumblr +

asaulē ir pierasts runāt par jaunākajām tendencēm modē. It kā nekas neierasts, jo zinām, ka katru gadu šajā nozarē sagaidīsim ko jaunu un aktuālu. Bet kā ir ar dizaina elementiem, un kā ir ar papīru? Vai arī papīrs spēj piedzīvot ikgadējas pārmaiņas un atspoguļot kādas tendences? Rast atbildes uz šiem jautājumiem mums palīdzēja veikala “Manilla” vadītāja Linda Lukstiņa.

No kaut kā ikdienišķa līdz kvalitatīvām dizaina papīrlietām
Lai izprastu papīra funkciju un tā plašo pielietojumu ikdienā, nepieciešams atgriezties tā radīšanas pirmsākumos. Papīrs tika izgudrots Ķīnā mūsu ēras 105. gadā. Ap 400.gadu to sāka izgatavot arī Indijā un drīz pēc tam tas tika izgatavots arī arābu pasaulē. Papīrs tika gatavots no masas, kuras sastāvā bija zīdkoka lūku šķiedras, vecas lupatas, kaņepes un ūdens. No šiem komponentiem tika pagatavota šķiedru putra, ko uzzieda uz bambusa pinuma sieta un presēja. Kad masa kļuva cieta un izturīga, bambusa sietu izvilka un zem preses palika gatava papīra lapas. Papīra izgatavošana tika turēta noslēpumā vairāk nekā 1000 gadu.

No vēstures varam noprast, cik tālu ir attīstījušies papīra ražošanas mehānismi. Pielietojums ikdienā arī vairs nav tradicionālais – tikai rakstīšanai. Kā uzsver uzņēmuma “Manilla” vadītāja Linda Lukstiņa, tad līdz ar papīra izmantošanas samazināšanos ikdienā, ir pieaudzis patērētāju pieprasījums pēc kvalitatīvām dizaina papīrlietām. Ar roku rakstītas vēstules ir retums, un reti kurš ikdienā pieraksta piezīmju grāmatas no vāka līdz vākam, līdz ar to papīrs ir kā aksesuārs, mazāk ikdienišķs pirkums, par ko var vairāk piedomāt. Cilvēkiem ir svarīgi, kā piezīmju grāmata izskatīsies uz rakstāmgalda un nozīme tiek piešķirta gan vizuālajam izskatam, gan kvalitātei un sajūtām turot to rokās. 

Smalkās burtu mākslas – kaligrāfijas atdzimšana

Šobrīd Latvijā aktuāla ir arī pasaulē sen novērojama tendence –  kaligrāfija un burtu māksla. Tā izteikti pamanāma gan produktu dizainā, gan arī strauji kļūst populāra kā brīvā laika aizraušanās. Kaligrāfijas uzplaukums Latvijā jūtams pēdējo 3 gadu laikā un tas turpina tikai attīstīties.

Šobrīd, kad viss ir kļuvis krietni digitālāks, ātrāks un bezpersonīgāks, tiek novērtēta iespēja pievērsties detaļām un kaligrāfiski rakstīti elementi ir viens no veidiem kā to izdarīt – personisks pieskāriens produktu dizainā ir viegli sajūtams tieši ar šīs burtu mākslas palīdzību.

Pasaulē šī joma ir ārkārtīgi populāra, reti kur netiktu izmantoti kādi šīs mākslas elementi. Ir attīstījušies dažādi rakstības veidu un tehniku virzieni, veidi kā tos izmantot un to pielietojums.

Aktuālās papīrlietu tendences 2017
Papīrlietu pasaules tendences vislabāk var novērot pasaules izstādēs. Nesen apmeklējām lielu dizaina izstādi Parīzē. Tajā izteikti dominēja zaļais tonis, ko noteikti sekmē fakts, ka šī gada Pantone krāsa ir “Greenery”.  

Tāpat papīrlietu dizainā pamanāms bija arī “marble” jeb marmora raksts. Pēdēja laika trends – rozā zelts (rose gold) un bronzas krāsas bija sastopama kā rakstāmlietu, tā arī aksesuāru dizainā.

Nekur nav pazudušas arī pagājušā gada populārākās tēmas – Botānika, Kaktusi, Vienradži un Flamingo.

Runājot par materiāliem, līdzīgi kā modē, tā arī papīrlietu dizainā par aktualitāti kļūst samts, kas solās būt trends visa 2017.gada garumā.

Runājot par tendencēm dāvanu iesaiņošanā – šajā ziņā ir vērojami divi virzieni. Ir cilvēki, kuri dod priekšroku minimālismam, izvēloties pieklusinātus toņus un neitrālus rakstus, kā arī nepārspīlējot ar krāsu daudzveidību. Un ir klienti, kuri atnākot uz veikalu iesaiņot dāvanu, vēlas to ļoti greznu, ar vairākām lentām, kā arī papildinot to ar vēl kādu papildus akcentu. Šobrīd ļoti aktuāli ir izmantot zaļumus un ziedus, spalvas un papīra bumbas, kas pievienotas dāvanai.

Krāsu ziņā jau ilgstoši aktuāli ir pasteltoņi.

Joprojām aktuālas ir akvareļu ilustrācijas kā produktu dizainā, tā arī personalizētu produktu izveidē. Tās tiek veidotas aktuālajos toņos, kombinētas ar citām zīmēšanas tehnikām.­

Nākotnes tendences šajā jomā viennozīmīgi saistītas ar papīra izgatavošanas tehnikām un materiāliem. Varētu tikt attīstīta papīra ražošana, kas atšķiras no tradicionālā papīra, kā arī meklēti veidi kā attīstīt un padarīt interesantāku otrreizējo papīra pārstrādi. Piemēram, tiek izgatavots papīrs no kalcija karbonāta, jeb akmens. Arī Manilla veikalā, jau vairāk nekā gadu, ir iespējams iegādāties Itālijā ražotas piezīmju grāmatas, kuru lapas ražotas izmantojot tieši šo tehnoloģiju.

“Manilla” veikals darbojas jau vairāk nekā trīs gadus un katru gadu tas attīstās un pieaug tā produktu un pakalpojumu klāsts, kas liecina par cilvēku interesi iegādāties īpašas un kvalitatīvas papīrlietas. Pagājušajā gadā uzņēmums arī ieguva pirmo vietu konkursā “Gada preču zīme – Latvijai”, ko organizē Patentu valde. Balva tiek piešķirta uzņēmumiem, kuri saskata rūpnieciskā īpašuma aizsardzības sistēmas radītās priekšrocības uzņēmumu ilgtermiņa konkurētspējas un produktivitātes paaugstināšanā, un veicina Latvijas izcelsmes uzņēmējdarbības attīstību.

Dalīties.

Atstāt Ziņu