Vārda dienu svin: Otīlija, Iveta

Kosmētika – mīti un realitāte

Pinterest LinkedIn Tumblr +

Apmaksāts raksts

osmētikas veikalu plaukti pārpildīti ar produktiem greznā iepakojumā. Preču reklāma medijos sola brīnumus ādas atjaunošanā. Kā pircējam izvēlēties, uz ko paļauties, kā iegādāties vispiemērotāko produktu milzīgajā preču klāstā?

Ekonomikas doktors, AS “Dzintars” valdes priekšsēdētājs ar vairāk kā 40 gadu pieredzi kosmētikas izstrādē un ražošanā, Iļja Gerčikovs, ir pārliecināts, ka tikai izmantojot “veselo saprātu”, ir iespējams kritiski izvērtēt reklāmas skaisto vārdu solījumus.

Par Valsts standartu lietderību
Brīdī, kad tika piemēroti un ievēroti valsts standarti, kas strikti noteica produkcijas ražošanas noteikumus un kārtību valsts līmenī, gatavās produkcijas nosaukumam bija jāatbilst ražotā produkta receptūrai un nebija svarīgi, vai tā ir desa, cepums vai smaržas. Ko tas nozīmēja? Tas nozīmēja, ka nevarēja būt 30 desu veidu ar nosaukumu “Doktordesa” – “Doktordesa” bija viena vienīga.

Izvēloties kosmētiku
 noteicošais ir veselais saprāts,
 nevis reklāmas triku ietekme.

Nenoliedzami, produktu kvalitāte arī tad bija atšķirīga. Tas bija atkarīgs no tā, kā tika ievēroti ražošanas tehnoloģiskie procesi, kvalitātes kontroles sistēma un izejvielu kvalitāte. Tieši tāpēc visiem bija zināms, ka viena konkrēta ražotāja “Doktordesa” ir gardāka nekā cita ražotāja analoģiskā desa.

Šī iemesla dēļ “Dzintars” ražotā produkcija bija uz “izķeršanu”, jo tai bija (un ir) augstāka kvalitāte nekā parfimērijas ražotnēm Harkovā un Nikolajevā.

Tirdzniecība ar “tukšu gaisu”
Sociālismu kritizēja par to, ka ražotājiem nebija stimula ražot labu preci. Kapitālisma teorijas pamatlicējs, ekonomists Ādams Smits uzskatīja, ka “konkurence starp ražotājiem liks uzlabot produktu kvalitāti”. Bet viņš kļūdījās…

Pēdējos gadu desmitos virsroku ir ņēmusi komercializācija. Galvenais mērķis – vienkāršot tehnoloģijas un samazināt produkta ražošanas izmaksas. Veiksmīgu produktu pārdošanu nodrošina nevis kvalitāte, bet to reklāmas tēls. Šodien ražotāji pārdod nevis kvalitatīvus produktus, bet mītus, mirāžu – faktiski tiek tirgots “tukšs gaiss”.

Nē, es neesmu pret reklāmu. Bez tās neatrast ceļu pie patērētāja, bet akcentu nobīde no produkta kvalitātes uz reklāmu man liekas nepieņemami.

“Burvju nūjiņu” komplekts
Pārdodamā tēla izveidošanai sabiedrisko attiecību speciālisti izmanto vairāku paņēmienu kopumu. Vairāki zīmoli sāk piedāvāt ādas kopšanas produktus par nesaprātīgi augstām cenām – no 400 līdz 800 eiro. Patērētājs uzskata, ka, ja produktam ir tik augsta cena, tad tas sniedz reklāmā solīto efektu. Pircējs pat neaizdomājas, ka pasaules lielākās firmas, kas jau sen  koordinē cenu politiku, gaida tieši šādu reakciju.

Šodien bieži reklāmas kampaņas pamatā ir vēstījums par revolucionāru zinātnisko atklājumu, kas it kā veikts solīdā laboratorijā, parasti Šveices.

Reklāmā tiek apgalvots, ka beidzot atrasts produkts, kas atrisinās visas ādas problēmas. Kā pierādījums tiek sniegtas fotogrāfijas. Piemēram, tiek ņemts šūnas šķērsgriezums uz stikla, tam uzpilina brīnumeliksīru un ir redzams, ka šūnas sāk strauji ražot kolagēnu. Izskatās iespaidīgi – un tikai! Viena lieta – daļa šūnas šķērsgriezums, otra – dzīvs organisms!

Arvien biežāk pircējs maksā par iepakojumu, nevis par kvalitāti.

Spekulācijas ar jēdzienu “organisks”
Par izplatītu komercpaņēmienu kļuvusi jēdziena “organisks” izmantošana. Dzīvē to ieviesa franču firma “Ecocert” ar tiesībām izlemt, kas ir tīrs organisks produkts un kas nav. Parastas eļļas vienā jaukā dienā tika nodēvētas par organiskām.

Bez jebkādiem pētnieciskiem pierādījumiem Briselē tika pieņemts lēmums atzīt par nederīgu kosmētikas ražošanā konservantu parabēnu, iesakot izmantot citus, bet pēc laika šis lēmums tika atcelts. Tomēr šīs bezatbildības dēļ ražotāji tika spiesti mainīt produktu sastāvu un iepakojumu. Absurds!

No vārda “halva”, saldāks mutē nekļūs…
Mediju spēks ir tik liels, ka pat zinoši cilvēki – notic kā pasakām. Produkta reklāma ir tik pārliecinoša un iespaidīga, ka lietotāji saredz solīto efektu. Diemžēl āda nereaģē uz reklāmas viltībām – tā vai nu saņem labas kvalitātes kopšanu, vai – nē. Ja lūpu krāsa satur silikonu, butilēnu, propilēnu un citu sintētiku, tā nevar mitrināt lūpas, izlīdzināt grumbas. Apgalvot pretējo nozīmē maldināt pircēju.

Austrumu gudrība saka: “Lai cik reizes atkārtosi vārdu “halva”, saldāks mutē nekļūs…”

“Bet karalis ir kails”…
Patiesi efektīvas kosmētikas ražošana ir garš un sarežģīts process. Nepieciešams izvēlēties dažādas izejvielas, kas palīdzēs sasniegt nepieciešamo efektu: gaišināt un mitrināt ādu, sašaurināt poras, veicināt kolagēna izstrādi u.c. Pats galvenais – svarīgi, lai visas šīs vielas nenodarītu kaitējumu jūsu ādai. Pirms produkts nonāk pie lietotāja, tam jāveic nopietna pārbaude pie toksikologa, dermatologa. Jautājums – vai šādi šodien rīkojas daudzi ražotāji?

Es neesmu pret reklāmu.
 Bez tās neatrast ceļu pie patērētāja,
 bet akcentu nobīde
 no produkta kvalitātes uz reklāmu –
 man liekas nepieņemami.

Tirgū parādās arvien vairāk mazu firmu un firmiņu, kurām nav ne jaunu ideju, ne pētniecības bāzes, ne kvalificētu speciālistu. Vai tas,  kas tiek ražots var tikt saukts  par efektīvu ādas kopšanas līdzekli? Augu ekstrakti tiek iegūti nepareizi, karsējot augus līdz 120 grādiem, kas iznīcina visas vērtīgās vielas. No eļļas iegūst tikai vienu frakciju, citas izmet, nesaprotot to vērtību.

Ir firmas kas “pa lēto” iepērk gatava produkta masu no nezināmām ārvalstu kompānijām, safasē to un sarīko skaļu reklāmas kampaņu ap šo “produktu”. Bet ar skaļu reklāmu kvalitāti neaizstāt. Gluži pretēji, pircējam ir jāuzmanās no šāda “miglas efekta” – jo vairāk naudas ir iztērēts reklāmai, jo mazāk paliek produkta izstrādei un ražošanai.

Šis ir mūsu laiks
Ko darīt šādā situācijā? Atbilde viena: domāt ar veselo saprātu, pieiet visam kritiski un iemācīties atšķirt reklāmu no realitātes. Galu galā, bez skaļajiem reklamētājiem ir arī uzņēmumi, kas daudzu gadu gaitā ražo augstas kvalitātes produktus, iegulda naudu pētniecībā un jaunu produktu radīšanā, nevis mirāžās. Pievērsiet uzmanību uzņēmuma reputācijai, izvēlieties stabilus uzņēmumus ar pieredzi, nevis vienas dienas firmas. Ja jums, lietojot kādas firmas produktus daudzu gadu garumā, nav bijis nekādu problēmu, kā arī, ja jūs ievērojāt ādas uzlabojumus, tad ziniet – tas arī ir galvenais kvalitātes kritērijs. Un labākā reklāma…

Esmu optimists, ticu, ka agrāk vai vēlāk cilvēki vēlēsies ieraudzīt dzīves patiesību, tas nozīmē, ka ir pienācis mūsu laiks. Laiks tiem, kas pilda dotos solījumus, kas garantē produktu drošību un efektivitāti, kuriem ir sava pētnieciskā bāze, kas ļauj izstrādāt produktus balstoties uz jaunākajiem zinātniskajiem sasniegumiem.

Tas ir uzņēmuma “Dzintars” laiks.


www.dzintars.lv


www.facebook.com/dzintarscosmetics


www.instagram.com/dzintars_cosmetics

Dalīties.

Atstāt Ziņu