Biji aizbraukusi ciemos pie radiniekiem vai paziņām, kas strādā un dzīvo ārzemēs, un iepirkies. Varbūt devies speciālā šopinga tūrē uz ārzemēm, vai arī iegādājies kaut ko interesantu ārzemju interneta veikalā. Taču – ak,vai! – nopirktā prece neder, nedarbojas vai ir brāķis. Ko darīt šādā situācijā?
Neaizmirsti, ka arī iepērkoties ārzemēs, tev ir jāievēro dažas lietas, lai vēlāk vari pastāvēt uz savām patērētāja tiesībām.
Izrādās, ārzemēs iepērkas diezgan daudz Latvijas iedzīvotāju- kā liecina informatīvās kampaņas “Runā Droši!” ietvaros veiktās aptaujas rezultāti, aptuveni divas trešdaļas jeb 65% Latvijas iedzīvotāju pēdējo divu gadu laikā ir iepirkušies ārzemēs.
Līdz ar to arī sūdzību skaits par pārrobežu pirkumiem pieaug. Visbiežāk ārzemēs Latvijas iedzīvotāji iegādājas apģērbu un apavus (71% no tiem, kas iepirkušies ārzemēs), pārtikas preces un dzērienus (62%), aksesuārus (41%), kā arī rotaļlietas un preces bērniem (30%). Taču patērētāju informēšanas centrā visvairāk pārrobežu sūdzību saņemtas par avio pakalpojumiem (37%), piemēram, par to, ka atcelts reiss, atteikta iekāpšana, reisa kavēšanās, nav sniegta savlaicīgi informācija par lidojuma izmaiņām, kavējas vai pazaudēta bagāža. Otrs biežākais sūdzību iemesls ir preču iegāde internetā un pēc kataloga (13%), tad seko sūdzības par apģērbiem un apaviem (9%), kā arī par problēmām saistībā ar tūrismu, par nekvalitatīvu sadzīves tehniku, un citiem pirkumiem.
Uzzini, ko darīt, ja esi nonākusi situācijā, kad no ārzemēm atvestā vai pasūtītā prece izrādījusies neatbilstoša tam, kāda tika solīta.
Ievēro!
Lai izvairītos no problēmām iepērkoties ārzemēs, ārzemju interneta veikalos vai katalogos, tev jāzina:
- VIENMĒR saglabā iepirkuma čeku, jo tas ir dokuments, kas apliecina tavu un pārdevēja līgumsaistības
- Pārliecinies, ka izvēlētajai precei piemīt visas funkcijas un īpašības, lai kalpotu tev nepieciešamiem mērķiem un iecerēm.
- Izvēlies labāko cenu piedāvājumu.
- Ja preces cena ir neraksturīgi zema konkrētai preču grupai, esi uzmanīga un izzini tā iemeslus.
Esi vērīga, ja prece ir nocenota kāda jau esoša defekta dēļ, šādai informācijai ir jābūt skaidri norādītai pie preces iegādes. - Pērkot apģērbu un apavus Eiropā, atceries, ka to izmēra numurs dažādās ES valstīs var būt atšķirīgs.
Ja izrādījies, ka nopirktā prece vai pakalpojums neatbilst līguma noteikumiem:
- Ir svarīgi zināt, ka saskaņā ar ES tiesībām, patērētājam ir tiesības iesniegt sūdzību divu gadu laikā no pirkuma dienas. Tirgotājam vai ražotājam nav tiesību šo termiņu saīsināt.
- Vispirms kontaktējies ar tirgotāju, mēģinot atrisināt problēmu.
- Ja tirgotājs nereaģē uz tavu mutisko sūdzību, iesniedz viņam rakstisku iesniegumu.
- Lai varētu celt pretenzijas par nopirkto preci vai pakalpojumu, ir jāsaglabā pirkumu apliecinoši dokumenti – pirkuma čeks, līgums u.c.
- Ja tirgotājs atsakās atbildēt uz tavu sūdzību vai sniedz neapmierinošu atbildi, vērsies patērētāju aizsardzības institūcijās – Eiropas Patērētāju informēšanas centrā Latvijā.
Kur vērsties?
Dažādu problemātisku situāciju gadījumā Eiropas Patērētāju informēšanas centrs aicina sazināties, lai saņemtu bezmaksas informāciju un konsultācijas, pa tālruni 67388625, e-pastu: info@ecclatvia.lv vai mājas lapu www.ecclatvia.lv. Mājas lapā ir pieejama pārrobežu sūdzības forma.
Lasi vēl!