Vārda dienu svin: Sabīne, Sarma, Klaudijs

Iemācies domāt pozitīvi!

Pinterest LinkedIn Tumblr +

ai glāze ir pustukša vai pa pusei pilna? Tas, kā tu atbildētu uz šo mūžseno jautājumu, var atspoguļot tavu skatījumu uz dzīvi, tavu attieksmi­ pret sevi un to, vai savā būtībā esi optimistiska vai pesimistiska.
Personības iezīmes, piemēram, optimisms un pesimisms var ietekmēt daudzas jomas, arī tavu veselību un labklājību. Pozitīva domāšana, kas parasti nāk līdzi optimismam, ir būtiska efektīvas stresa vadības daļa. Ja tu mēdz būt pesimistiska, nesatraucies- tu vari apgūt pozitīvas domāšanas prasmes. Lūk, kā to izdarīt!

Izpratne par pozitīvu domāšanu un sarunas ar sevi
Pozitīva domāšana nenozīmē, ka tu ieroc galvu smiltīs un ignorē mazāk patīkamas situācijas. Pozitīva domāšana nozīmē to, ka tu uz nepatikšanām lūkojies vairāk no produktīva skatupunkta. Tu tici, ka notiks labākais, nevis sliktākais.
Pozitīva domāšana bieži vien sākas ar runāšanu ar sevi. Ir plūsma neizteiktu domu, kas darbojas tavā galvā katru dienu. Šīs automātiskās domas var būt pozitīvas vai negatīvas.
Ja domas, kas darbojas  galvā lielākoties ir negatīvas, tavs skatījums uz dzīvi, visticamāk, ir pesimistisks. Ja tavas domas lielākoties ir pozitīvas, tu, iespējams esi optimiste.

Pozitīvas domāšanas ieguvumi
Pozitīva domāšana labvēlīgi ietekmē tavu veselību:

Pagarina mūžu
Samazina depresijas iespējamību
Samazina baiļu līmeni
Nodrošina labāku psiholoģisko un fizisko labklājību
Samazina nāves risku no sirds un asinsvadu slimībām

Pozitīva domāšana ļauj tev labāk tikt galā ar stresa situācijām, kas samazina kaitīgo ietekmi uz veselību. Pozitīvi un optimistiski cilvēki mēdz dzīvot veselīgāku dzīvesveidu – viņi  vairāk nodarbojas ar fiziskām aktivitātēm, ievēro veselīgāku diētu, un nav pārmērīgi atkarīgi no alkohola, kas arī pozitīvi ietekmē veselību.

Identificē negatīvo domāšanu
Neesi pārliecināta, vai tava domāšana ir pozitīva vai negatīva? Šeit ir dažas lietas, kas norāda, ka domā negatīvi:

Filtrēšana.
Tu dažādās situācijās palielini negatīvos aspektus un izfiltrē visu pozitīvo. Piemēram, pieņemsim, ka tev bija lieliska diena darbā. Esi pirms laika pabeigusi savus uzdevumus un saņem par to komplimentus. Bet tu ļoti koncentrējies uz visa pārraudzību, ka komplimentam nepievērs pienācīgu uzmanību un vēlāk vakarā aizmirsti par to.

Personalizēšana.
Kad notiek kaut kas slikts, tu automātiski vaino sevi. Piemēram, tu uzzini, ka tikšanās ar draugiem vakarā tiek atcelta, un tu pieņem, ka plāni ir mainīti, jo neviens negribēja būt kopā ar tevi.

Dramatizēšana. Tu automātiski paredzi sliktāko. Ja, piemēram, kafejnīcā tiek sajaukts tavs pasūtījums vai notiek cits pārpratums, tu automātiski jau pieņem, ka visa tava diena būs katastrofāla.

Galējības. Tu redzi lietas tikai kā labas vai sliktas, melnas vai baltas. Nav vidusceļu. Tev liekas, ka tev jābūt perfektai, vai citādi tu esi nožēlojama.

Koncentrēšanās uz pozitīvu domāšanu
Tu vari iemācīties pārvērst negatīvo domāšanu par pozitīvo domāšanu. Process ir vienkāršs, bet tas prasa laiku un praksi – galu galā, tu veido jaunu ieradumu. Šeit ir daži veidi, kā domāt un uzvesties daudz pozitīvākā un optimistiskākā veidā:

Identificē jomas, kas ir jāmaina. Ja tu vēlies kļūt optimistiskāka un vairāk ietvert pozitīvo domāšanu, vispirms apzini jomas, kur tu parasti domā negatīvi, vai tas ir darbs, tava ikdiena vai attiecības. Sāc pa mazam un sākumā koncentrējies uz vienu jomu.

Pārbaudi sevi. Dienas laikā periodiski apstājies un novērtē to, ko domā. Ja tu konstatē, ka tavas domas galvenokārt ir negatīvas, mēģini atrast veidu, kā tām piešķirt ko pozitīvu.

Esi atvērta humoram. Dod sev atļauju smaidīt un smieties, jo īpaši grūtos periodos. Meklē humoru ikdienas notikumos. Jo vairāk tu savā dzīvē smiesies, jo mazāk izjutīsi stresu.

Ievēro veselīgu dzīvesveidu. Centies atrast laiku fiziskām aktivitātēm vismaz trīs reizes nedēļā, tas pozitīvi ietekmēs garastāvokli un mazinās stresu. Ievēro veselīgu diētu un iemācies pārvaldīt stresu.

Tiecies ar pozitīviem cilvēkiem. Pārliecinies, ka tavā dzīvē ir pozitīvi, atbalstoši cilvēki, kuri tev var sniegt kādu noderīgu padomu.

Praktizē pozitīvu domāšanu. Sāc, sekojot vienam vienkāršam noteikumam: Nesaki sev neko tādu, ko tu nevarētu pateikt vēl kādam. Esi mīloša un uzmundrinoša pret sevi. Ja tev prātā ienāk negatīva doma, novērtē to racionāli un atbildi ar apgalvojumiem par to, kas tajā ir labs, tieši priekš tevis.

Šeit ir daži negatīvās domāšanas piemēri, un tas, kā tu vari uz to paskatīties pozitīvi

Negatīva domāšana Pozitīva domāšana
Es nekad agrāk neko tādu neesmu darījusi.  Tā ir iespēja uzzināt kaut ko jaunu.
Tas ir pārāk sarežģīti.  Es risināšu to, paskatoties no cita rakursa.
Man nav resursu.  Nepieciešamība rada jaunus izgudrojumus.
Es esmu pārāk slinka, lai to izdarītu.  Es nevarēju to ietvert manā grafikā, bet varu atkārtoti  izskatīt dažas prioritātes.
Tās ir pārāk radikālas pārmaiņas.  Jāizmanto iespēja.


Praktizē pozitīvu domāšanu katru dienu!
Ja tev ir tendence domāt negatīvi, negaidi, ka kļūsi par optimisti vienā naktī. Bet ar prakses palīdzību, tu samazināsi paškritiku un vairāk pieņemsi sevi. Tu varētu arī kļūt mazāk kritiska par pasauli sev apkārt.
Pozitīvās domāšanas praktizēšana uzlabos tavu perspektīvu un skatu uz dzīvi. Ja tev prātā būs pozitīvas domas, daudz konstruktīvāk spēsi rīkoties stresa situācijās.


Dalīties.

1 komentārs

Atstāt Ziņu