Notievēšana un sekss – tās ir top tēmas, par kurām dažādi raksti un informācijas gabali internetā mudžēt mudž. Eh, nu ja jau vajag kaut ko nopublicēt, var taču vēlreiz uzrakstīt par seksa pozām vai kādu jaunu diētu… Atliek vien paklejot pa internetu, kaut ko var pārtulkot, un raksts gatavs!
Rezultātā, vairākkārt pārtulkotas, pirmavotu sen zaudējušas ziņas interneta vidē kļuvušas par normu. Būtu jau labi, ja visi lasītāji šāda tipa informāciju uztvertu tikai kā izklaidi un „patiesība vai meli” minēšanas spēli. Taču tā nav. Mūsu vidū netrūkst cilvēku, kas šīs diētas izmēģina uz savas ādas. Un te nu ir laiks runāt par atbildību, par mediju atbildību (ko mēs rakstām) un lasītāju atbildību (ko mēs lasām, vai un kā mēs to analizējam, kam ticam).
Taču tā vien šķiet, ka aptīt ap prikstu itin viegli var gan medijus, gan to lasītājus/skatītājus/klausītājus. To ļoti spilgti izgaismojis Džona Bohanona atmaskojošais raksts „Es apmuļķoju miljonus, sakot, ka šokolāde palīdz zaudēt svaru“.
Ja pārvaldi angļu valodu, iesakām izlasīt visu rakstu, taču īsais šīs atzīšanās atstāts ir šāds: Vācijas televīzijas reportieri uzaicināja žurnālistu Džonu piedalīties dokumentālās filmas veidošanā par ‘diētu miskastes zinātnes industriju’. Lai to atmaskotu, Džons uzdevās par Johannesu, Diētu un veselības institūta pētniecisko direktoru, kam ir doktora grāds. Tāds viņam patiešām ir, tiesa, baktēriju molekulārajā bioloģijā, nevis medicīnā. Jāatzīst, arī iepriekš minētais institūts eksistē tikai interneta vidē, nevis realitātē. Visādi citādi klīniskais pētījums par šokolādi kā svaru samazinošu uztura bagātinātaju bija autentisks: tika atlasīti 15 cilvēki, kuri piekrita 3 nedēļas izmēģināt diētu ar atšķirīgiem ēšanas režīmiem. Tādējādi dati, par kuriem vēlāk tika ziņots, proti, ka cilvēki, kuri diendienā apēda šokolādes batoniņu par 10% ātrāk zaudēja svaru, bija patiesi.
Teiksiet – tad jau viss ir kārtībā, nekas nav samelots! Taču – nē, jo zinātnē ir spēkā princips: ja tu pēti dažādus lielumus uz nelielu cilvēku skaitu, tev ir praktiski garantēts „statistiski nozīmīgs” rezultāts. Šajā gadījumā par 15 cilvēku grupu tika ievākti 18 dažādi mērījumi. Kā norāda pētījuma veicēji, tā ir vēlamu rezultātu iegūšanas recepte. Tādējādi iegūtie rezultāti „bija bezjēdzīgi, un veselīguma norādes, ar ko plašsaziņas līdzekļi aplēja miljoniem cilvēku visā pasaulē, bija pilnīgi nepamatotas”.
Atsaucoties uz žurnālistu slinkumu, ieceres autori, izveidoja ļoti argumentētu un perfekti izstrādātu preses relīzi-rakstu, kas sludina šokolādes diētiskumu, lai nerastos pat liela vēlme to pārveidot. Un rezultāti ir patiešām pārsteidzoši. Kliedzoši virsraksti „Tievē ēdot šokolādi!” un praktiski nemainīts izplatītā paziņojuma teksts pārpludināja medijus visā pasaulē. Par to pavēstīja respektablais Bild, Times, dažādu valstu Cosmopolitan, Shape, TV raidījumi. Arī mediji Latvijā ziņoja par šo fenomenālo atklājumu, kas likšot uzelpot daudziem, kas sevi līdz šim turējuši grožos.
Kāda ir šī stāsta morāle? Ceru, ka sapratāt: stāsta būtība nav par to, vai šokolāde palīdz vai nepalīdz notievēt, “sāls” ir tajā, cik daudz informācijas tiek publicēts un nodots lasītājiem bez jebkādas nopietnas analīzes un informācijas pārbaudīšanas.
Intereses pēc iegājām šodien portālā draugiem.lv, kur TOP saitēs starp populārākajām ziņām gozējas šādi virsraksti: “Tikai viena nedēļa un 6 kg kā nebijuši”, “Iedarbīgā un efektīvā auzu pārslu diēta”…
Jāsaka, ka ir uztura speciālisti, kas jau cēluši trauksmi par šīm bezatbildīgajām diētu izplatīšanām, jo tieši viņi darbā sastop šo diētu upurus un nu “nepamatotu pārliecību izmainīšana un atspēkošana ir uztura speciālistu ikdiena”, nesen rakstījām portālā.
Tādēļ mēs aicinām būt atbildīgiem. Atbildīgi rakstīt. Atbildīgi lasīt. Atbildīgi dzīvot.