Vārda dienu svin: Guntra, Ginters, Marianna

Svētku Apzinātības ABC: citāda pieeja svētku Stresam

Pinterest LinkedIn Tumblr +

irmssvētku stress – tas, kā jebkurš stress, mums katrai ir savs. Katrai savs stresors, stresa izraisītājs – vienai dāvanu iegāde, citai, ‘tauku riepiņa’, kuras dēļ skaistā svētku kleita paliks skapī ( vai veikalā), gada beigu atskaites darbā, svētku eglītes rotāšana, bērnu iesnas un klepus …  

Šoreiz tā vietā, lai stresotu, pamēģini citādu pieeju svētkiem — vairāk “būt” un mazāk “darīt”. Būt apzinātai. Palēnināt skrējienu un izbaudīt.

Kas ir Izbaudīšana?
Izbaudīšana ir spēja paildzināt un pagarināt prieku un pozitīvo emocionālo pieredzi. Kā parāda daudzi zinātniski pētījumi, izbaudīšana ir arī tieši saistīta ar laimi. Tas ir loģiski — jo vairāk tu vari paildzināt pozitīvo emocionālo pieredzi, jo vairāk pozitīvu emociju piepilda tavu dienu. 

Izbaudīšana ir tā šķietami netveramā atšķirība starp maltītes aprīšanu to neievērojot un pakavēšanos pie katra kumosa. Tas ir jautājums par to, cik daudz laika (ja vispār) tiek pavadīts vērojot saulrietu.  

Runājot par izbaudīšanu mēs parasti domājam par labu ēdienu:
– Nokod gabaliņu šokolādes.
– Ieelpo, izelpo….mmm…ļauj tai lēni kust uz tavas mēles.
– Ievēro šokolādes garšas nianses, ievēro rūgtumu, saldmi, tekstūru.
– Turpini elpot un koncentrēties uz savām garšas sajūtām.
– Pirms tu gandrīz ar nožēlu nolem to norīt, uz brīdi nopauzē, lai padomātu par tiem, kuri audzēja pupiņas, kuri grauzdēja un  samala un izveidoja šo rūgti-saldo prieku.
– Tad koncentrējies uz to, kā šokolāde slīd lejup.  

Tās, kuras piedalās manā apzinātas ēšanas tiešsaites kursā „Kā Neapēst Stresu” zina ka, tas ir apzinātas ēšanas (mindful eating) vingrinājums, kuru mēs daram kopā.  

Kad tu izbaudi šokolādi, tēju, vai ābolu … tu piebremzē. Tu pievērs šim procesam uzmanību un, jo ciešāka uzmanība, jo vairāk tu gūsi no izbaudīšanas.  

Tu nesteidzies paveikt nākamo lietu, bet apstājies un pakavējies pie pašreizējās darbības. Tu neuztraucies par to, kas tev jādara vēlāk, tu pilnībā baudi tagadni

Idejas neformālas apzinātības prakses izbaudīšanas praktizēšanai:    

Dari visu, ko tu ik dienas dari, tikai dari to nedaudz lēnāk.
Pirmssvētku laikā mums visām ir neskaitāmi veicami darbi. Vienu reizi dienā, piecas minūtes dari kādu darbu mazliet lēnāk. Neveic uzdevumu īpašā palēninājumā, un nepārtrauc to darīt, vienkārši dari to mazliet lēnāk.

Ienes ēšanā apzinātību.
Atvēli piecas minūtes pusdienu laikā, lai ievērotu, ko tu ēd. Tu patiesībā vari to darīt katrā ēdienreizē. Viss, kas tev ir jādara, ir jāievēro ēdiena izskats, smarža un garša. Kad tu ieliec ēdienu mutē, sajūti tā tekstūru — kraukšķīga vai maiga, garšu – sāļa vai salda? Ievēro, kā ēdiens smaržo. Kad tu norij, ievēro, kā tas slīd lejā. Dari to pašu ar dzērienu.

Trīs minūšu elpošanas pauze.
Atvēli trīs minūtes, lai vienkārši sēdētu un vērotu savu elpu. Vietai nav nozīmes. Tas var būt pie datora,  sabiedriskajā transportā, vai parkā uz soliņa. Aizver acis. Un trīs minūtes vienkārši vēro savu elpu. Tu vari izvēlēties to darīt, vērojot kā elpā cilājas vēders, vai kā gaiss plūst iekšā un ārā pa nāsīm. Tavai uzmanībai ir nedalīti jābūt vērstai uz tavu elpu. Ja tu ievēro, ka prātā nāk ar elpošanu nesaistītas domas (un tās nāks, tā ir neizbēgama un dabiska prāta īpašība), tādas kā „Kāpēc es daru, šo muļķīgo vingrinājumu?”, ievēro tās, bet maigi novirzi savu uzmanību atpakaļ uz elpošanu.   

Mazgā traukus apzinoties, ar baudu.
Sākot mazgāt traukus, ievēro šķīva virsmas tekstūru un silto ūdeni uz savām rokām. Ieelpo un ievēro trauku mazgājāmā līdzekļa aromātu. Ieklausies, lai dzirdētu ūdens šļakstus vai kādas citas skaņas ap tevi. Neaizmirsti elpot J. Tu ne tikai praktizēsi atrašanos šajā brīdi, bet pilnībā pārvērtīsi apnicīgu ikdienišķu nodarbi.  

Rīta duša.
Tā vietā, lai domātu par nekad nepadarāmo dienas darbu sarakstu, atvēli dažus mirkļus, lai ievērotu siltā ūdens pieskārienu tavai ādai. Kā jūtas tava āda? Vai tu sajūti kādas smaržas? Vai tavi mati ir slapji? Vienkārši esi klāt un ievēro visas savas sajūtas. …elpo.  

Tev radās priekšstats…tagad tava kārta mēģināt. 

Šīs idejas ir tikai sākums: tu vari un tev vajadzētu izbaudīt visu, katru tavas dzīves aspektu, ienesot tajā apzinātību. Tas ir brīnišķīgi. Un tas visu maina.

Apzinātība maina uztveri, pieredzi, dzīvi, attiecības ar sevi, un ēdienu. Tā maina arī tavas attiecības ar pirmssvētku stresu. 


Šogad atvēli laiku, lai apstātos, lai pasmaržotu…mandarīnu, šokolādi, piparkūkas, sniegu, karstu kakao; lai gatavotos un izbaudītu svētkus, apzinoties! Tā, kā tu nekad to neesi darījusi 🙂

 

Dr. med. Inese Millere, holistiskā stresa menedžmenta un apzinātas ēšanas koučs aizņemtām sievietēm pēc 40, kuras vēlas būt slaidas, jaunas un līdzsvarotas. Ja tu esi gatava justies un izskatīties lieliski tev patiks BEZMAKSAS e-kurss „4 Soļi Slaidam Viduklim” pieejams www.kaneapeststresu.com

Dalīties.

Atstāt Ziņu