Vārda dienu svin: Līga

Pusaudzis basto un nemācās. Ko darīt?

Pinterest LinkedIn Tumblr +

Pirms kāda laika SievietesPasaule.lv lasītāja Žanete pie kāda raksta par pusaudžiem vērsās ar jautājumu, kā tikt galā ar pusaudzi, kuru, šķiet, vairs pilnīgi neinteresē skola. Pēc izrunāšanās seko solījums doties uz skolu un mācīties, bet tā tas arī paliekot tikai kā solījums.

Ko darīt situācijā, kad pusaudzis basto skolu un nemācās? Padomus dod krīžu un konsultāciju centra “Skalbes” psiholoģe Marija Ābeltiņa.

 

Lasītājas Žanetes jautājums:
Ko darīt situācijā, ja jaunais cilvēks (15 gadi) sarunās ar viņu it kā visu saprot un pat apņemās situāciju labot (atkal sākt mācīties un tomēr iet uz skolu), bet reālas darbības neseko. Tu runā un runā, izstāsti arī kā jūties šajā labirintā, uzzīmē arī iespējamo negatīvo bildi, kas neizbēgami sekos, ja nekas netiks darīts. Bet viss vienalga ir turpat. Ļaut konfrontēties ar radītās situācijas sekām un noskatīties, kā visam vispār tiek atmests ar roku, jo -” vairs taču neko nevar darīt”. Ko gan iesākt mammai šajā situācijā, lai varētu reāli palīdzēt? Ar ko un uz ko motivēt, ja nekas nestrādā?

 

Psiholoģes Marijas Ābeltiņas atbilde:

Sveicināti, Žanete!

Jūsu mazajā vēstulīte, redzu sava veida izmisumu un nogurumu no tā, ka nekas nemainās un tiek bezgalīgi vadītas sarunas, kas nedod īsto rezultātu. Cik tas jocīgi neliktos, pārbaudiet cik sen Jūs pati esat atpūtusies, baudījusi dabu, lasījusi labas grāmatas un runājusies ar cilvēkiem, kuri Jūs iedvesmo? Bieži vien labi risinājumi nāk tad, kad esam pietiekami iekšēji spēcīgas, radošas un atvērtas jaunām idejām, ko grūti ir piedzīvot, ja esam pārstrādājušās, pārraizējušās, pārspringušas un velkam dzīvi kā smagu nastu. Gribu uzsvērt, ka katra situācija ar mācību grūtībām ir līdzīga, bet arī unikāla vienlaicīgi un lai varētu atrast vispiemērotāko un iedarbīgāko risinājumu, būtu nepieciešams zināt problēmas detaļas, taču mēģināšu dot vispārīgus ieteikumus, kas var būt uzvedinās Jūs uz jaunām domām, kas palīdzēs saskarsmē ar dēlu.

Cik saprotu, tad dēls basto skolu un nemācās. Risināt šo problēmu var no divām pusēm. Tātad pirmā pieeja – orientēšanās uz rezultātu. Šajā gadījumā jums abiem būtu jānoslēdz savdabīgs līgums, kur tiktu atrunāti mācību rezultātu uzlabošanas nosacījumi un jūsu abu pienākumi un tiesības . Piemēram,  kādai jābūt atzīmei katrā priekšmetā, kādas sarunas ir jānovada ar katru skolotāju, lai būtu iespēja labot atzīmes pēdējā mācību mēnesī un kompensēt bastotās stundas,  kāds būs apbalvojums dēlam (kaut kas, kas ir svarīgs pusaudzim, nevis lietderīgs, noderīgs un būtisks no mūsu, pieaugušo, viedokļa) par veiksmīgi vai ātrāk sasniegto rezultātu, kādi būs starpapbalvojumi,  kādas ir soda sankcijas (tām ir jābūt samērīgām un detalizētām, neiet ārā no mājas nedēļu par vienu kavēto stundu ir nereāls un nesamērīgs sods, to būs grūti kontrolēt  un tas maz ko dos rezultāta sasniegšanai) un citi punkti. Svarīgi atcerēties, ka vēlamām atzīmēm arī jābūt reālām, ja jūs vienosieties, ka mēneša laikā dēls izlabos visus „4″ uz „9″, tas visticamāk nenotiks un jūs abi piedzīvosiet vilšanos. Līgumu jānoformē rakstiski, jāparaksta un tā punkti patiešām jāpilda abām pusēm, bez izņēmumiem.

Otrs problēmas risināšanas veids  – orientēšanās uz cēloņiem. Mācību grūtības var būt saistītas ar ļoti dažādiem iemesliem – kaislīga pirmā iemīlēšanās, samilzuši konflikti skolā, veselības traucējumi, draugu nelabvēlīgā ietekme un citi. Cēloņu izzināšana ļauj mums atrast vispiemērotākos veidus, kā atrisināt problēmu ilgtermiņā, taču īstermiņā ieteicama orientēšanās uz rezultātu.

Atzīmēšu vēl, ka piekrītu, dažkārt ir nepieciešams bērniem un pusaudžiem dot piedzīvot savas rīcības sekas, tomēr jo mazāks bērns, jo organizētākiem no vecāku puses būtu jābūt „piedzīvošanas” apstākļiem. 15 gadi ir vecums, kad pusaudzis daudz ko ir spējīgs darīt un izlemts pats, bet tomēr šis vēl nav tas vecums, kad viņš spēj pilnībā uzņemties atbildību.

Vēlot veiksmi,

Psiholoģe Marija Ābeltiņa,  marija.abeltina@gmail.com

 

Dalīties.

10 komentārs

  1. Manuprāt, šīs problēmas ir ļoti individuālas un pēc maniem novērojumiem sakne šādām problēmām ir meklējama tieši mājās. Ja mājās, attiecībās ģimenē kaut kas nebūs, kā vajag (uzmanības trūkums, negatīva attieksme, pārlieka kontrole, lutināšana utt.), tad parādīsies arī "sliktie" draugi, paradumi utt.

  2. Man(kā skolniecei)liekas kā motivēt skolnieku var priekšrocības, kuri ir garantēti izglitotam cilvēkam. Piemēram lai gūtu naudu, jāapgūt profesiju, apggūt profesiju var universitātē, bet lai iestāties, jāpabeidz skolu ar labām atzīmēm.<br>Jūs varat ieteikt Jūsu dēlam pastradāt vasarā(no manas klases gandzīz visi gribjejā15 gadu vecuma strādāt, lai pieradīt, ka viņi var kaut ko jau šaja dzīvē). 15 gadi, nav izglītības – viņš strādas maxima vai rimi, izpildīs kādu grūtu darbu. Tas ir ļoti labi! 🙂 Jūsu puisēns sapratīs kā bez izglītības viņš nevar domāt par darbu ofisā, par augsto peļņu, bet bez izglitības viņu pieņems tikai uz darbu, kur fiziski ir grūti(tiešī šinī piemēra).

  3. haha… lieliski padomi, tikai dažiem ir vienalga… Motivē, māmuķīt – dod naudu, dod vēl naudu, pērc man to un pērc man šito, man vajag, citādi es uz skolu neiešu. Bet nekas jau nemainās. Dabū kāroto un turpina tālāk. Uzpirkt? Nav par ko. Sūtīt strādāt? Uz kurieni diez?

  4. Jā, mums arī šī problēma. Ne muļķis, ne slikts, ne arī īpaši slinks, -mājās dara ko liek un daudz arī palīdz (mums ir maza māsa), bet uz skolu – vienmēr kaut ko izdomās, lai varētu neiet, un protams, līdz ar to arī sliktas atzīmes. Kā motivēt? Nezinu, jo, ja skolas direktors atļaujas pusaudzim pateikt "tava stulbā māte" un vecāku sapulcē klasesbiedrenes māte-pašvaldības policijas darbiniece, kura nodarbojas ar nepilngadīgajiem likumpārkāpējiem, kā vienīgo veidu kā uzlabot savas atvases atzīmes ( un arī iesaka darīt tā citiem) ir maksāšana par labām atzīmēm. Piedodiet, bet man tas liekas amorālāk, nekā skolas neapmeklēšana. Nedomāju, ka šādā gaisotnē mans dēls ko labu var iemācīties. Un ar viņa draugiem arī viss ir kārtībā- normāli puikas, kuriem sirds īstajā vietā. Tā, ka varbūt jāsāk ar skolas atmosfēras izmainīšanu, jo kāds tur brīnums, ka jaunieši, kuri jūtīgāk uztver pasauli, šādā atmosfērā īpaši negrib uzturēties..<br><br>

  5. Annija evijai on

    bet varbūt, ka viņam nav nepieciešamas tās labās atzīmes. ir tik daudz darbu, ko var darīt bez formālās izglītības un es nerunāju par krāvēju. lai mācās par programmētāju, vai labu tirdzniecības speciālistu. vai, lai maina skolu. es, piemēram, apsveru savu puiku sūtīt alternatīvajā skolā, kādas nu uz to brīdi būs, kas būs izaudzis, jo parastās skolas neveicina ne interesi, ne arī sniedz labāko izglītības "izlasi" ..

  6. Evija Annija on

    NU es jau arī uzskatu, ka tās atzīmes ja vajag , tad tikai viņam. Mani uztrauc tas, ka sabiedrība cenšas padarīt par vainīgu mani, ja tā uzskatu. Skolu vairs nemainām, patiesībā tikai šī iemesla pēc esam palikuši Jelgavā. Jo iepriekšējā dzīvesvietas un vairāku skolu nomaiņa arī bija sākums skolu neapmeklēšanai. Šogad jau vēl puslīdz normāli, viņam ir brīnišķīga klases audzinātāja, tā, ka tomēr turēsimies šeit, jo puika mācās 8. klasē (palicis vēl viens gads) Un tas par tā parastajām skolām- tur Jums pilnīga taisnība – cik zinu, tad manējam vnk ir garlaicīgi un visi bērni (gan kaķa bērni, gan cilvēka bērni mācās no piemēra, nevis no tā, ko mums pasaka gan mājās gan skolā) Ja skolotājs nav autoritāte, tad viņa mācītajā neviens neieklausās. Un šī brīža bērni jūt pa km kāds cilvēks ir nostājies klases priekšā.

  7. Bet ja viss ir izrunaats,gan skolaa,gan maajaa,taapat neko nevar panaakt,buus 16.gadi un draud tresais gads palikt 8.klasee,saka,ka taapat tagad nevar neko izlabot,tikai vasaraa,bet paaraak daudz prieksmeti lai izlabotu.Un nemaz nepaardziivo ka atkal paliks 8.klasee,saka ka grib mainiit skolu,bet nedomaaju ka tas ko mainiis-jo nemaacaas un kad grib aiziet no stundas.Tagad veelu atnaak maajaa,un no riita nevar piecelt un vienkaarsi neiet.Kur veersties?Par psihologa sarunaam tik nosmejaas-nekas neaizkeraas.Nezinu kas veel var paliidzeet.

  8. ja kāDREIZ TRŪKA dators tad tagad neko nevajag pat kabatas naudu . neiešu un viss ar klasesbiedriem problēmas nav. ko nu/

Atstāt Ziņu