Vārda dienu svin: Lilita, Irita, Ita

Mācīt valodas bērnam var arī bezbēdīgi

Pinterest LinkedIn Tumblr +


ērojot savu bērnudārznieku, kā viņš kāri “uzsūc” angļu vārdiņus, skatoties animācijas filmiņas, man šķita, ka varētu būt lietderīgi šo viņa patiku izmantot  un nostiprināt ar papildus aktivitātēm.
Mūsdienās nav šaubu, ka labas svešvalodu zināšanas ir liela vērtība. Bet – kurā brīdī sākt bērnam  tās mācīt? Un kā notiek šādas apmācības? Vai mazajam tik agri apgūstot svešvalodu, tā tiešām vēlāk arī labāk padosies? Lai iegūtu atbildes uz saviem jautājumiem, kas droši vien interesē ne vienu vien māmiņu un tēti, aicināju uz sarunu Diānu E.McVey, valodu mācību centra Little More , dibinātāju un īpašnieci
.

Diāna valodu centru izveidoja teju pirms 20 gadiem, viņa pati arī izstrādājusi angļu valodas mācīšanas metodi pirmsskolas bērniem. Sarunā ar Diānu, uzreiz jūtams, ka darbs ar mazajiem ir sirdsdarbs. Kā Diāna pati par sevi saka: „Esmu viens no tiem parastajiem, vienkāršajiem cilvēkiem, kas mēģina apvienot savu izloloto sapņu pasauli ar reālo dzīvi. Starp garām darba, domu stundām un vēlmi būt vienkārši mammai, sievai, meitai, laipoju, un uz laipas cenšos noturēties, vērojot, kā šī laipa pārtop par brašu burinieku“.


Kas īsti ir Little More un ar ko tur nodarbojas?

Little More ir valodu mācību centrs, kas piedāvā bērniem apgūt svešvalodu pamatus, viņu vecumam saistošā un efektīvā veidā. Mēs izmantojam daudzpusīgi attīstošu programmu, kuras pamatā ir Latvijā tapusi, 20 gadu garumā radīta un pārbaudīta metodika. Programma ir Izglītības Ministrijas apstiprināta un licenzēta.

Mūsu pasniedzēji pasniedz gan mūsu telpās, kurās notiek valodu nodarbības,  angļu valodas klubiņš, anglu valodu vasaras skoliņa, gan arī mācību gada laikā pirmsskolas izglītības iestādēs, kas ir lieliska iespēja bērniem apgūt valodas pamatus savā ierastajā vidē.  

Tā sajūta, ko gribam bērniem uzburt, ir, lai Little More būtu kā radoša entuziasma, mīlestības, gaišuma, sirds siltuma pilna māja, kā draugs, uz kuru var paļauties.

Kā tev radās ideja veidot valodas mācību centru bērniem?

Šī ideja veidot valodas mācību centru iekrita klēpī, kad man bija 23 gadi. Zaiga Lūciņa no pirmsskolas attīstības centra “Eksperiments” man uzticēja iespēju mācīt angļu valodu pirmsskolas vecuma bērniem. Tai laikā nemaz nenojautu, cik lielu lomu manā dzīvē tā spēlēs. Man  bija iespēja sākt veidot mācību programmu no nulles, ar piebildi, domājot par bērnu intelektuālo attīstību. Pēc vairāk kā sešu gadu darba pieredzes, kad pieauga mācīties gribošo bērnu skaits, nākamais solis bija atvērt savu privāto mācību centru.

“Bērni iemācīto paņem līdzi visas dzīves garumā, tādēļ mūsu   
     darbam pieejam profesionāli, ar augstu atbildības sajūtu.” 
       

Kādai vecuma grupai valodas apmācības programmas ir paredzētas un kādas valodas ir iespējams apgūt?

Mūsu pamatdarbība ir orientēta uz pirmsskolas vecumu, sākot no 3-6 gadiem. Taču ir bērni, kas ir uzsākuši angļu valodas apmācības gaitas 3 vai 4 gadu vecumā, tāpat arī turpina pie mums un nāk, līdz sasniedz 15 vai pat 16 gadu vecumu.
Esam izveidojuši arī ļoti labu vācu valodas apmācības programmu, pēc šīs pašas daudzpusīgi attīstošās mācību pieejas. Šogad augusta mēnesī uzsāksim darbu arī pie franču valodas programmas izveides.


Ar ko Little More valodu apmācības atšķiras no citiem piedāvājumiem?

Little More valodu apmācības pamatā ir trīs „vaļi“ – pasniedzēji, programmas metodika un materiāli.
Pasniedzēji, radoši cilvēki, kuriem darbs ar mazajiem ir sirdslieta, kas strādā plecu pie pleca, un spēj Little More programmas metodiku „iznest“, pasniegt, viens otru papildinot, padarot darba procesu pētniecisku, daudzpusīgi attiistošu.  Grupas ir mazas, līdz ar to katram bērnam tiek individuāla uzmanība, pasniedzējas pazīst katru skolnieciņu un zina labāko pieeju.

Darbā ar bērniem mēs izmantojam asociatīvo domāšanu. Šī metode ir tiešām efektīva. Izmantojot asociatīvo kustību, bērni nemanot apgūst jaunus vārdiņus, teikumus, jautājumus, nostiprina skaņas, izprot, kur vārdiņš sākas un kur beidzas. Bērniem kustība arī palīdz attīstīt lielo un mazo muskulatūru, attīstās fantāzija, radošā iztēle, kā arī attīsta saskarsmi gan pāros, gan grupā, stiprina atmiņu.

Mazajiem programma ir balstīta uz bērna daudzpusīgu attīstību, par pamatu ņemot asociatīvu domāšanu, kustību,ritmu, rotaļu elementus, dziesmu. Programmā ļoti liela nozīme ir bērna iekšējā  sakārtošanās, sevis sajušana, izprašana.Angļu valodas klubiņos, un vasaras skoliņā bērni piedalās rokdarbos, ēst gatavošanā, pētnieciskos eksperimentos, dzied. Bērni iegūst pozitīvu pieredzi, sadarbojoties ar sava vecuma bērniem un arī ar pieaugušajiem.

“Mazajiem programma ir balstīta uz bērna daudzpusīgu      
  attīstību, par pamatu ņemot asociatīvu domāšanu, kustību,
   ritmu, rotaļu elementus, dziesmu. Bērni piedalās rokdarbos,
   ēst gatavošanā, pētnieciskos eksperimentos, dzied.”           

Little More katru gadu tiek papildināta uzskates materiālu bāze – grāmatas, pašmājās šūti, darināti, veidoti, laminēti materiāli, zīmējumi, kas uzrunā bērnu izziņas procesu,  kas aicina domāt, redzēt nedaudz citādāk, pieiet radoši ar asociāciju, iztēli. Ļoti piedomājam pie spēlēm, rotaļām, dziesmām, kustībām, kas bērnu atvērtu, iedrošinātu un aizrautu šajā izziņas procesā.


Kas ir jāņem vērā, mācot bērniem svešvalodu? Kas atvieglo tās apgūšanu?

Noteikti jāņem vērā ir katra cilvēka personība un personības vajadzības.
Darbā ar bērniem, pasniedzēja galvenais uzdevums ir nodibināt ar katru bērnu individuālo kontaktu un sajust grupas kopējo gaisotni. Ja tas izdodas, tad būs ļoti viegli bērniem piedāvāt visu, kas programmā paredzēts.

Ir jāsajūt, kādiem instrumentiem strādāt – vai jokiem vai dziesmām, vai rotaļām, vai bildēm, vai asociāciju. Svarīgi, ka pasniedzējs, kurš strādā ar bērniem ne tikai zina valodu, tās izrunu, ir jāmīl šī svešvaloda, pašam tajā jājūtas brīvi, par to jāpriecājas, lai to visu pārņemtu mazais, kā arī, protams, pilnībā  jāizprot vecuma posmu psiholoģija.
Šim procesam jābuut vieglam, interesantam, aizraujošam, ar pārsteigumu, kas rada lielu abpusēju prieku.

“Katram bērnam ir sava dabiskā sajūta,           
un viņš ļoti labi zina, ko grib un ko nē.          
                       Valodas apmācību nevajag uzspiest, bet piedāvāt tad,          
                 kad bērns sāk izrādīt vēlmi un interesi par to.              


Ko var sagaidīt bērna pirmajā svešvalodas mācību gadā?

Ir bērni, kuri pirmajā gadā ir aktīvi it visā – atkārto, kopā ar pasniedzēju, ņem dalību visā, ko pasniedzēji piedāvā, sadarbojas ar saviem grupas biedriem un izmanto apgūto arī mājās un citur, saucot lietas, pat veidojot īsus dialogus, un dungojot dziesmiņas. Un ir bērni, kuri pirmajā gadā pilnībā klusē,vēro, neiesaistās rotaļās, protestē, ja apkārtējie mudina iesaistīties, bet nākamajā atveras kā slūžas un visas zināšanas birst milzīgā apjomā ārā. Ļoti būtiski pirmsskolas vecuma programmu veidot tā, lai tiek ietverta iepriekšējo tēmu atkārtošana, un tādējāda nostiprināšana.


Kādā vecumā vislabāk ir sākt mācīties svešvalodas? Vai valodas nejuks kopā?

Ir veikti zinātniski pētījumi, ka, bērnam agrāk sākot apgūt jaunu valodu, smadzenes ar vieglumu uzņem un sagrupē ikkatru jauno valodu. Mums mājās vīrs runā angliski, es pati runāju ar mazo latviski, un es redzu, ka viņš pilnībā saprot abas valodas. Tagad domājam par trešās valodas apguvi.

Bērns jau kopš dzimšanas uztver un aktīvi uzņem sniegto informāciju. Ja bēnam ir divi gadi, viņam patīk angļu valoda, un viņš grib sēdēt kopā ar lielo māsu vai brāli, ja šī vide viņam ir tīkama, tad viņš var droši nākt un piedalīties. Savukārt, ja bērnam ir 5 un viņš vēl ir spēlēšanās vecumā un labāk izvēlās būt kopā grupā ar draugiem un nodoties, piemēram, kluču celšanas nodarbēm, es ieteiktu, ļaut bērnam būt, un neuzspiest valodas apmācību.

Katram bērnam ir savs atīstības temps, katram bērnam ir atšķirīgas izšķiršanas spējas. Mūsu uzdevums ir bērnus ‚‘‘nesalauzt‘‘, neuzspiest savu  pasaules redzējumu, ļaut bērnam šo izziņas procesu iepazīt, sajust dabiski, ar prieku.

 

Little More

Dalīties.

7 komentāru

  1. Jautājums: vai bērni, apgūstot tos vārdiņus vai teikumus kopā ar kustībām, neizskatās jocīgi, dejojot vai žestikulējot, piemēram, pie vārda "cucumber"??

  2. mūsu puika šogad ies arī uz vasaras skoliņu, prieks redzēt anketā jautājumu "Kādi ēdieni, saldumi jūsu mājās netiek akceptēti?"

  3. Diana E. McVey on

    Katram vardinam tiek pielikta kustiba ,lai berns vardinu vai nu atceretos un ari lai butu vieglak vardinu saprast, to atkartot.

  4. No mūsu pieredzes varu teikt, ka kustības bērni izmanto tikai, kamēr vārdiņš nav "nosēdies", pēc tam tās autmātiski atkrīt. Kaut gan man patīk, dikti mīļi izskatās, kā viņi rāda mīlestību vai mājas 🙂

  5. Sirsnīgs paldies Littlemore meitenēm, efekts ir redzams, pēc sestdienām 2 stundu nodarbībām meituks ir sācis ne vien izmantot vārdiņus, bet dziedāt un veidot teikumus. Pati cenšās, liek kopā teikumus no vārdiem un frāzēm, ko iemācās. ja vien tikpat labi varētu iemācīt arī skaitīšanu un burtiņu rakstīšanu 🙂

  6. gribētu, lai mūsu bērnudārzā arī šitāds būtu, bet mēs neesam Rīdzinieki, cik saprotu šī iespēja ir tikai Rīgas bērniem?

Atstāt Ziņu