Vārda dienu svin: Miķelis, Mikus, Miks, Mihails

Ingūna: Es kļuvu par uzņēmēju

Pinterest LinkedIn Tumblr +

Ko darīt, ja esi nokļuvusi bezdarbnieku rindās? Izmantot šo laiku sava sapņa īstenošanai! Tieši tā rīkojās Ingūna Mikuda, kura pēc darba zaudēšanas sasparojās un ķērās klāt savas idejas īstenošanai. Un pirms mēneša viņas sapnis piepildījās – 20.oktobrī Rīgā Ingūna atklāja Montesori bērnu attīstības centru „Darbīgās rociņas”.
Ingūna SievietesPasaulei.lv stāsta, kā nonākusi līdz idejai atvērt savu bērnudārzu, kāds ceļš bija jānoiet, lai to piepildītu un ar ko viņu aizrāvusi Montesori pedagoģija.

No domas par savu biznesu līdz brīdim šā gada 20.oktobrī, kad Montesori bērnu attīstības centrs „Darbīgās rociņas” aicināja apmeklētājus uz Atvēršanas svētkiem, pagāja gandrīz divi gadi. Biznesā tik ilgs laiks nav pareizākā pieeja, jo parasti ieguvēji ir tie, kas paspēj pirmie, tomēr manā gadījumā tas sanāca likumsakarīgi, jo es augu līdz ar savu ideju.

Nokļuvu bezdarbnieku rindās un to izmantoju!
Pēc izglītības esmu pedagogs, tomēr desmit gadus esmu nostrādājusi pašvaldībā un valsts pārvaldē. Tieši pēdējie gadi valsts pārvaldes iestādē, kad ikdienā izskatīju iesniegumus un sūdzības, deva priekšstatu par dažādām problēmām, kuru risināšana nevedas un cilvēki ir spiesti samierināties ar tām. Viena no šādām problēmām – rindas uz bērnudārziem, jo īpaši Rīgā, deva impulsu domai, ka es varētu atgriezties pie pedagoģiskā darba, tikai citā kvalitātē – kā uzņēmēja, un veidot savu bērnudārzu.
2009.gada vasarā, kad intensīvi notika valsts pārvaldes iestāžu strukturālās reformas, es darbu valsts pārvaldē zaudēju, nokļuvu bezdarbnieku rindās un sapratu, ka tieši tagad ir tas brīdis, kad man ir jāsasparojas un jārīkojas. Tomēr uzreiz aktīvi ķerties pie bērnudārza veidošanas mani atturēja iekšēja sajūta, ka es vēlos kvalitatīvi un saturiski atšķirīgu pieeju salīdzinājumā ar pašvaldības bērnudārzu vai vienkāršu bērnu pieskatīšanas centru.
Domājot par to, ko tad īsti vēlos, laiku dīki nepavadīju, bet izmantoju iespēju mācīties – pieteicos Nodarbinātības valsts aģentūras piedāvātajā kursā „Projektu vadība”, un šī kursa noslēgumā sagatavoju biznesa ideju par bērnudārza izveidi, ko pagājušajā rudenī līdz ar pieteikumu iesniedzu  ALTUM Starta programmā „Atbalsts pašnodarbinātības un uzņēmējdarbības uzsākšanai”. Šo programmu atbalsta Latvijas Hipotēku un zemes banka, kas kreditē uzņēmējus un līdzfinansē Eiropas Sociālais fonds.
Manu ideju atbalstīja, un man tika dots laiks biznesa plāna izstrādāšanai, kā arī iespēja programmas ietvaros apgūt biznesa pamatus 80 stundu programmā. Tā kā man nebija uzņēmējdarbības pieredzes, ar prieku izmantoju iespēju gūt jaunas un papildināt esošās zināšanas. Ar pašreizējo pieredzi domāju, ka pareizāk būtu bijis apgūt nevis biznesa pamatu vispārējo kursu, bet gan dziļāk tieši finanšu valdību un grāmatvedību, jo pirms pieciem gadiem pabeidzu Juridisko koledžu, līdz ar to gan komerctiesības, gan darba tiesības jau bija zināmas, bet finanses un grāmatvedību kopējais kurss neparedzēja tik daudz, cik man būtu noderējis.
Ļoti rūpīgi pārdomāt, ko izvēlēties no piedāvātās apmācības, es tagad varu ieteikt tiem, kam starts programmā un apmācības iespējas vēl priekšā.

Pirmais mērķis sasniegts- bērnudārzs sācis darbu
Laikā, kad gatavoju pieteikumu dalībai Starta programmā, uzgāju interesantu informāciju biedrības „Montesori bērnu māja” mājas lapā. Bija iespējams pieteikties dalībai biedrības īstenotajā pieaugušo neformālās izglītības 14 mēnešu programmā „Praktiskā Montesori pedagoģija”. Varbūt var teikt, ka tas, ka es pamanīju internetā šo informāciju, bija nejaušība, tomēr tajā mirklī es ar pilnīgu pārliecību, ne mirkli nesvārstoties, aizpildīju pieteikuma anketu ar sajūtu, ka tagad esmu nonākusi līdz tam, ko esmu meklējusi.
Jau senāk biju dzirdējusi pirmsskolas pedagogu atsauksmes un lasījusi par alternatīvo Marijas Montesori pedagoģiju, bet praksē nebiju ar to saskārusies.
Jau pēc pirmajiem mācību mēnešiem es sapratu, ka neesmu kļūdījusies. Izmantojot izdevību noteikti vēlos pateikties Katei Pelēcei Montesori bērnu mājā, kura organizēja šīs studijas, par zināšanām un pieredzi, kuru mums visām, kas mācījāmies pie viņas, bija iespēja gūt. Tā ir neizmērāma un nenovērtējama bāze, uz kuru balstīties tālākajā darbā.
Es droši varu teikt, ka tas, ko es apguvu šajos 14 mēnešos, ir pat vērtīgāk, nekā vēl viena augstākā izglītība, jo mēs visu laiku darbojāmies Montesori vidē, strādājām ar didaktisko materiālu, skatījāmies un pašas veicām demonstrējumus ar Montesori materiālu, gatavojām aprakstus un savus materiālus. To visu es jau kā ārkārtīgi vērtīgu bagāžu varēju paņemt līdzi uz savu centru.

Kad Montesori apmācība bija jau finiša taisnē, jūlija beigās saņēmu Hipotēku bankas lēmumu, ka mans biznesa plāns, kuru bankā iesniedzu 1.jūnijā, ir atbalstīts. Ar šo lēmumu ir sācies pilnīgi jauns posms manā dzīvē. Jūlija beigās dibināju savu SIA „Darbīgās rociņas”, tad noslēdzu aizdevuma līgumu ar banku un sāku centra iekārtošanas darbus. Tā kā pieredzes man uzņēmējdarbībā nebija, tā tikai tagad rodas, tad pieļāvu arī kļūdas, kuras, protams, pieredzējis uzņēmējs nepieļautu. Bet bija jāpaspēj tik daudz izdarīt, ka laika sūkstīties par to, kā būtu, ja būtu, nebija. Es arī nepiederu pie cilvēkiem, kas vaimanā par grūtībām, bet tad, kad pieņemu lēmumu un uzstādu mērķi, tad vienkārši daru. Un tad arī rodas jauni spēki uz mērķi virzīties.

20.oktobrī ar bērnu un ģimenes atbalstu izdevās sasniegt pirmo nosprausto mērķi – uzsākt centra darbu. Nu jau ir pagājis pirmais darba mēnesis, centru apmeklē pirmie bērniņi. Es no visas sirds priecājos, ka viņiem patīk „Darbīgās rociņas” un no rīta viņi ar priecīgu „Labrīt!” sāk darbošanos mūsu centrā. Milzīgu gandarījumu sniedz bērnu darbošanās, jo es redzu, ka Montesori metode dod patiešām fantastiskus rezultātus.

Ar ko Montesori pedagoģija ir tik īpaša?
Marija Montesori savu bērnu apmācības metodi izveidoja jau pirms 100 gadiem un visu šo laiku metode ir pasaulē atzīta un plaši pielietota. Izcilā ārste un pedagoģe Marija Montesori, vērojot bērnus to nodarbībās, pētot bērnu sensitīvos attīstības periodus, izmantojot savas zināšanas medicīnā un psihiatrijā, ievēroja bērnu dabisko vēlmi nepārtraukti attīstīties un apgūt jaunas prasmes. Viņa saskatīja bērnu vēlmi darboties mērķtiecīgi, būt disciplinētiem un uzturēties sakārtotā vidē! Šajā metodē tiek respektēta bērnu vēlme kādu uzdevumu veikt neskaitāmas reizes, kamēr pilnībā apgūta jaunā prasme, kā arī tas, ka bērnu attīstība, sadzīviskās iemaņas un komunikācija notiek dažāda vecuma bērniem kopā vienā grupiņā, gluži tāpat kā mājās, kur kopā aug dažāda vecuma brāļi un māsas. Bērniem tiek atļauts pašiem izvēlēties izpildāmos uzdevumus, savu attīstības tempu, tiek respektēts bērns kā personība. Darbošanās devīze ir: “Palīdzi man to izdarīt pašam!”Caur kārtību, bez kuras nav iedomājama kvalitatīva darbošanās, bērni nonāk pie brīvības, un ar to tiek saprasta iespēja bērnam pašam izvēlēties, kuru vingrinājumu viņš vēlas veikt un cik ilgi vēlas to darīt. Brīvā izvēle bērnos rada disciplīnu. Tā nāk no bērna un nav audzinātāja izvirzīts nosacījums. Montesori bērnu mājā katrs, kurš pirmo reizi redz mierīgo darba atmosfēru, izmantojot Montesori metodi, ir izbrīnīts. Šīs apmācības mērķis ir nevis piebāzt bērna galvu ar informāciju, bet gan iemācīt pašam patstāvīgi to meklēt un pielietot savā dzīvē.

Šī pieeja man šķiet tik dabiska un tās ģenialitāte slēpjas tieši dabiskumā. Starp citu, daudzās ģimenēs vecāki un vecvecāki ar saviem bērniem un mazbērniem tīri intuitīvi darbojas tā, kā to darīja Marija Montesori savā bērnu mājā.
Lai varētu realizēt Montesori metodi, ir nepieciešama sagatavota vide, speciāls didaktiskais materiāls un apmācīts pedagogs.
Montesori pedagogs ir palīgs patstāvīgas personības attīstībā. Skolotājs pacietīgi strādā ar bērnu, kad nepieciešams, dod padomu un palīdz bērnam pašam veikt uzdevumu un skaidro materiālu pielietojumu, atbalsta bērnu, ja tam nepieciešama palīdzība. Montesori apmācībā pedagogam jāievēro “zelta baušļi”:

  • Skaties uz bērnu, t.i., novēro viņu!
  • Netraucē viņu, t.i., sargies aiz nepacietības bērna vietā darīt to, ar ko bērns pats jau var tikt galā, ja viņu nesteidzina un nepārtrauc!
  • Palīdzi bērnam izdarīt to pašam, t.i., rūpējies par to, lai bērnam būtu iespēja apgūt nepieciešamās prasmes!
  • Ierādi bērnam, kā pareizi jārīkojas un esi gatavs sadarboties ar viņu!

Didaktiskais materiāls ir sadalīts piecās grupās:

  • Praktiskās dzīves materiāls,
  • Sajūtu materiāls,
  • Matemātikas materiāls,
  • Valodas attīstības materiāls,
  • Kosmiskais jeb pasaules izziņas materiāls.

Montesori materiāls nav uzskates līdzeklis, tā būtība ir tajā, ka visu var ņemt rokās, pētīt, darboties. Bet ir jāievēro, ka katrs materiāls ir paredzēts savam uzdevumam  un pēc darbošanās tas jānoliek atpakaļ tam paredzētajā vietā.

Montesori izstrādātās apmācības rezultātā bērns daudz ātrāk izzina norises sev apkārt, daudz ātrāk apgūst jaunas iemaņas un darbojas ar prieku – rotaļājoties un attīstoties. Skolas gaitas uzsākot, bērni ātrāk un vieglāk apgūst mācību vielu un spēj prasmīgāk veikt mācību uzdevumus.

Montesori bērnu attīstības centrā „Darbīgās rociņas” piedāvājam nodarbības pilnas dienas grupā, rīta nodarbības. Visiem bērniņiem, kas apmeklē pilnas dienas grupu vai rīta nodarbības, notiek arī mūzikas nodarbības, kas notiek pēc Karla Orfa apmācības metodes otrdienās un ceturtdienās, kā arī mākslas nodarbībās  – pagaidām vienu reizi nedēļā trešdienās pēcpusdienā. Ir iespējams pieteikties un apmeklēt atsevišķi tikai mūzikas un mākslas nodarbības.

Savukārt darbdienu vakaros pēc plkst.18.00 un brīvdienās, ja vecākiem saspringtajā darba ritmā ir aizņemts vakars vai ir vēlme iesaistīties kultūras norisēs vai kādā pasākumā, bērniņus pieskatīsim arī pēc plkst.18.00, iepriekš piesakot apmeklējumu.  Ir rotaļas un spēles, grāmatu lasīšana, pasaku stāstīšana, ir pieejams Montesori materiāls, un tāpēc bērns var iepazīties un darboties arī ar to.

Par to, ko nozīmē darbošanās Montesori vidē un kā to darīt mājās, ir svarīgi zināt un izprast arī vecākiem, tāpēc pēc individuāli saskaņota grafika organizējam vecāku skoliņu un individuālās nodarbības vecākiem kopā ar mazuļiem. Individuālās nodarbības bieži ir nepieciešamas adaptācijas periodā, kamēr bērniņš pierod pie jaunās vides un sajūtas tik drošs, ka vecāku klātbūtne vairs nav aktuāla.

Sīkāku informāciju par „Darbīgo rociņu” pakalpojumiem var iegūt mūsu mājas lapā www.darbigasrocinas.lv  vai rakstot uz e-pastu info@darbigasrocinas.lv

Ja vēlies no visas sirds, nav nekā neiespējama!
Uz jautājumu, ko es ieteiktu citām sievietēm, kas arī sapņo par savu uzņēmumu, es varu atbildēt, ka nav nekā neiespējama, ja patiešām vēlies to no visas sirds. Lai arī jāstrādā ir ļoti intensīvi un neskaitot stundas, lai arī reizēm saproti, ka nakts jau pusē, gatavojot kādu steidzamu dokumentu, lai arī pagaidām nav naudas, ko tērēt savām vajadzībām un ļoti jāpārdomā katra uzņēmuma santīma izdošana, lai savilktu galus kopā, tomēr gandarījums par to, ka es daru to, kas sniedz man gandarījumu, to visu atsver. Mēs visi esam ļoti atšķirīgi un nekad visi nebūs uzņēmēji (un tā tam arī nav jābūt), bet ja kāda no jums ir domājusi, ka varbūt vajadzētu pamēģināt uzsākt ko savu, tad noteikti vajag to darīt. Un ticēt, ka izdosies!

Dalīties.

3 komentāru

  1. viedoklis on

    Ļoti pozitīvs raksts, paldies! Liek aizdomāties, ka šajā saspringtajā laikā var kaut ko arī uzsākt un turklāt veiksmīgi.

Atstāt Ziņu