Vārda dienu svin: Brencis, Audris, Inuta

Ceļvedis daudzveidīgajā jogas pasaulē

Pinterest LinkedIn Tumblr +

afijas traips uz blūzes, trolejbuss, kas kaut kur kavējas, pēdējais lats naudasmakā, apkārtējo pamācības, par to, kam un kā vajadzētu notikt, nolūzis papēdis, darba balle, uz kuru nav īsti, ko vilkt mugurā, vīrs, kurš nerīkojas, tā, kā tu vēlētos, trauku kalns izlietnē…. Šķiet, ja neradīsi sev iespēju, kā no tā visa atpūsties, sabruksi. Bet tu nespēj apstāties, jo izjūti nepārtrauktu trauksmi, par lietām, ko vajadzētu izdarīt.
Mūsu ikdiena bieži vien pielīdzināma skriešanas sacensībām. Pat tad, ja nevēlies tajās piedalīties, apkārtējā pasaule tevi, gribot negribot, parauj līdz. Arvien vairāk cilvēku saslimst ar dažādām stresa radītām slimībām, un tiek runāts par to, ka šajā tik ļoti steidzīgajā laikā ir jārod iespēja rast mieru, garīgo līdzsvaru un atpūtu.

Joga jau kopš seniem laikiem tiek uzskatīta par vienu no labākajiem veidiem, lai gūtu šo mieru, harmonizētu savu ikdienu un atbrīvotos no stresa. Joga kā sevis harmonizēšanas līdzeklis mūsdienās ir ļoti populārs, un jogas nodarbības apmeklē arvien vairāk cilvēku, kas vēlas sevi garīgi un miesiski stiprināt.

Dažādi jogu paveidi
Joga pēc savas būtības ir balstīta uz iepriekšējo paaudžu pieredzes un tās pamatprincipi varētu būt tik pat seni kā pati cilvēce. Tā tiek uzskatīta par universālu metodi, kas palīdz sakārtot sevi un rast atbildi dažādās dzīves situācijās. Jogas nodarbību laikā tiek stiprināts un dziedināts gan cilvēka gars, gan ķermenis, gan iekšējie orgāni un nervu sistēma. Primāri tā ir sevis apzināšanās un pilnveidošana gan garīgi, gan fiziski. Joga sevī ietver ne tikai vingrinājumus, bet arī filozofiju, meditāciju un fiziskus vingrinājumus. Jogā liela nozīme ir elpošanas vingrinājumiem. Laika gaitā ir attīstījušie dažādi jogu paveidi, kas ikvienam miera meklētājam ļauj izvēlēties sev piemērotāko.

 

HaTha joga jeb fiziskā ķermeņa joga. Šī ir visklasiskākā no praktizējamās jogas paveidiem. HatTha – saule un mēness. Saule vīrišķā enerģija, mēness – sievišķā. Abas šīs enerģija mīt ikvienā no mums. HaTha joga dod iespēju apvienot sievišķo un vīrišķo, racionālo un emocionālo, caur ķermeni harmonizēt savu dvēseli.

Nodarbojoties ar HaTha jogu cilvēks izpilda noteiktas fiziskas pozas jeb asanas, kas ļauj sakārtot un nostiprināt enerģijas plūsmas savā ķermenī. Jogas speciālisti uzskata, ka ķermeņa nelokanība ir uzkrāto toksīnu un bloķētās enerģijas plūsmas rezultāts. Papildus pozām tiek izpildīti elpošanas vingrinājumi. Nodarbojoties ar HaTha jogu,

– mugurkauls atgūst lokanību, muskuļi top elastīgi un no organisma tie izvadīti dažādi toksīni.

– cilvēks iemācās pareizi elpot.

– uzlabojas koncentrēšanās spējas, limfātiskā sistēma un vielmaiņa.

– normalizējas gremošanas sistēmas darbība, asins cirkulācija un asinsspiediens.

– skats uz dzīvi kļūst pozitīvs.

– tiek nostiprināta un nomierināta nervu sistēma.

Hormonu joga ir dabiska, terapeitiska metode, kas iedarbojas uz hormonus ražojošiem dziedzeriem. Ar hormonālās jogas palīdzību tiek līdzsvarota hormonālā un ginekoloģiskā veselība, samazināta emocionālā spriedze, novērsti policistozes simptomi, mazināts premenstruālais sindroms un menopauzes disharmonija, kā arī stimulēta pareiza vairogdziedzera darbība. Šī terapija ar jogas metodēm aktivizē dabiskos pašatjaunošanās procesus, atraisa sievišķās enerģijas, uzlabo sievietes fizisko un emocionālo veselību. Izejot hormonālās jogas kursu ir jāvingro katru dienu, tādēļ ir jābūt nopietnai motivācijai. Ar šīs jogas palīdzību daudzas sievietes tikušas pie ilgi kārotā mazuļa.

Atceries! Lai sāktu nodarboties šo jogas veidu, svarīgi pārliecināties par savu veselību, veicot pārbaudes pie ārsta un nododot analīzes. Miomas, ļaundabīgu audzēju un akūtu iekaisumu gadījumā ar hormonu jogu nodarboties neiesaka.

Bikram jeb karstā joga tiek raksturota kā rietumniekiem piemērota joga ar austrumnieku filozofiju un dzīves gudrību.

Šī joga sastāv no 26 HaTha jogas pozām un divu elpošanas vingrinājumu kompleksa, kuru izpilda 40,6 grādu temperatūrā 90 minūtes. Nodarbojoties ar karsto jogu ķermenis atgūst lokanību. Siltumā ķermenis kļūst elastīgāks un pakļāvīgāks, kas mazina traumu risku un ļauj vieglāk izpildīt visas asanas. Svīstot aktivizējas asinsrite, atveras ādas poras, kas ļauj izvadīt dažādus zemādas aizsprostojumus. Līdz ar to būtiski uzlabojas ādas stāvoklis. Svīšanas procesa laikā aktivizējas vielmaiņa, izdalās toksīni, un nostiprinās imunitāte. Vingrinājumi nodrošina muskuļu slodzi un tiek sadedzināti liekie tauki, kas ļauj zaudēt lieko svaru īsākā laika periodā. Bikram jogu iesaka tiem, kuri cieš no stresa, pārslodzes darbā, neregulāras ēšanas un pārēšanās, nepareizas stājas. Bikram jogas pamatlicējs Bikrams Čaudrijs uzskata, ka šī joga ir piemērota ikvienam. Tai nekad nevar būt par vecu, slimu vai skumju.

Atceries!
– Ir pozas, kuras neiesaka izpildīt, ja ir paaugstināts asinsspiediens, problēmas ar mugurkaulu, nesen gūtas traumas, locītavu problēmas, ļaundabīgas saslimšanas, psihiskas novirzes.
– Topošās māmiņas karsto jogu var apmeklēt tad, ja jau iepriekš ir nodarbojusies ar jogu un labi pacieš karstumu.

Kundalini ir visuma un apziņas enerģija, ar kuras palīdzību iespējams īstenot katra iedzimto un patieso esību. Enerģētiskajā ziņā šis tiek uzskatīts kā visspēcīgākais jogas paveids. Šis ir visātrākais ceļš, kā harmonizēt prātu, ķermeni un dvēseli. Kundalini jogas mērķis ir attīrīt un līdzsvarot gan smalko, gan fizisko ķermeni un apziņu. Pamodinot kundalini enerģiju ar dažādu vingrojumu palīdzību, notiek būtiskas pārmaiņas apziņā, un cilvēks kļūst apzinīgs pret jebkuriem dzīves notikumiem

Nodarbības ir ļoti dinamiskas, kas sevī apvieno gan kustības, gan meditācija, gan mantru dziedāšanu. Mantru dziedāšana nomierina prātu un ļauj izvairīties no sliktām domām.

Tantras joga ir cieši saistīta ar seksuālo enerģiju. Tantra ir veca indiešu mācība par mīlas mākslu, kaisli un mīlestību. Tomēr tantra nav orientēta uz seksualitāti, seksualitāte tiek izmantota kā līdzeklis garīgās izaugsmes celšanai. Seksualitāte pēc tantras mācības ir tāda pati dzīves bauda, kā ēšana, dzeršana un miegs, kas nav jānoliedz un jāierobežo, bet ar tās palīdzību jāstiprina gars. Nodarbību laikā, izmantojot seksuālo enerģiju un gūstot apmierinājumu, cilvēks gūst iekšējo mieru, kas ļauj justies laimīgam. Šo nodarbību apmeklēšana sievietēm palīdz atbrīvot savu sievišķību, bet vīriešiem vīrišķību. Bieži vien valda stereotips, ka šī jogas paveids ir seksuāla rakstura orģiju apvienojums, taču tā nav. Tantras nodarbībās vispirms tiek aktivizētas sajūtas, ar redzes, dzirdes, smaržas un garšas palīdzību. Tās mērķis ir pēc iespējas vairāk izkopt visas maņas, EGO kļūstot par PAŠU. Tantras nodarbības var apmeklēt gan pāri, gan viens pats.

Ansura joga ir HaTha jogas sistēma, kas ļauj atvērties augstākajam mūsos un ļauties dzīves plūdumam, uzlabojot emocionālo pašsajūtu, vairojot fizisko un mentālo labklājību. Ansura joga radusies apvienojot rūpīgu un detalizētu asanu izpildes tehniku ar tantras jogas filozofiju. Ar šīs jogas palīdzību dvēsele uzplaukst, priecājas, rod līdzsvaru starp maigumu un spēku, centību un ļaušanos. Ansura jogas nodarbības sākas ar nelielu filozofisku ievadu, kam seko elpošanas vingrojumi un dažādu pozu izpilde, bet nodarbība noslēdzas ar relaksāciju un meditāciju.

Spēka jogalabam augumam. Joga, kā ikviena fiziska nodarbe, palīdz ķermeni uzturēt labā formā. Dažādas fitnesa studijas saviem apmeklētājiem piedāvā spēka jogu, kas palīdz atbrīvoties no liekā svara un iegūt labas ķermeņa proporcijas. Joga jau pati par sevi mazina stresu, kas bieži vien ir par iemeslu tam, ka cilvēks ēd daudz vairāk, kā viņam nepieciešams. Ar jogas palīdzību tiek mazināts stress un mazinās arī apetīte. Spēka joga ir parastā joga ar muskuļus trenējošiem elementiem. Pēc pamatprincipiem tā ir amerikāņu interpretācija par ashtanga jogu, kas sevī ietver stiepšanos, izturības treniņu un meditatīvu elpošanu. Daudzas pozas jeb asanas līdzinās mākslas vingrošanas pamatiem – pumpēšanās, stājas uz rokām, pirkstgalu aizskaršana, pietupieni un locīšanās.

Spēka jogas veiksmes atslēga ir temps kādā šīs asanas tiek izpildītas. Tradicionālajā jogā starp pozām tiek ievērotas pauzes, savukārt spēka jogā katra kustība seko nākamajai, padarot nodarbību par intensīvu treniņu. Galvenais uzsvars tiek likts uz vingrojumu kombinēšanu ar pareizu elpošanu. Spēka jogas laikā tiek intensīvi nodarbinātas visas muskuļu grupas. Tādā veidā tiek dedzinātas kalorijas un aktivizēta vielmaiņa, kā rezultātā kalorijas tiek dedzinātas vēl ilgi pēc treniņa beigām. Šīs jogas vingrinājumi uzlabo asinsriti un elpošanu, kas ir iemesls tam, ka nodarbošanās ar spēka jogu nevis atņem spēkus, bet dod to pieplūdumu un uzlādē ar enerģiju.

Atceries!
– Ar spēka jogu var nodarboties ikviens, tomēr slodzi un vingrinājumu sarežģītību jāpalielina pakāpeniski. Noteikti pasakiet savam sporta instruktoram, ja esat iesācējs.
– Nekad nestiepieties tik spēcīgi, līdz izjūtat sāpes!
– Spēka joga ietver daudz locīšanās vingrinājumus, tādēļ tiem, kam ir bijuši kakla, plecu vai ceļgalu savainojumi, jābūt uzmanīgiem un jāieklausās savā ķermenī.

 

Mudras jeb pirkstu joga ir viens no vienkāršākajiem veidiem, kā ikdienas steigā, atlicinot sev apmēram 15 minūtes, var atgūt enerģiju, gara skaidrību un mieru.Visos jogu paveidos rokām ir ļoti liela nozīme, jo tieši pirkstu galos koncentrējas nervi un cilvēka enerģētika. Izpildot dažādas mudras (pirkstu vingrinājumus) var ietekmēt gan savu fizisko ķermeni, gan dvēseli. Ar dažādu vingrinājumu palīdzību ir iespējams paveikt brīnumainas lietas: uzlabot miega kvalitāti, mazināt sāpes, noņemt stresu, u.c. Caur katru no pirkstiem plūst noteikta enerģija, ko pastiprina noteikta poza, elpošanas vingrinājumi un meditācija.

Pirkstu nozīme:
Īkšķis
– saistīts ar gribu, loģiku, mīlestību un cilvēka ego.

Rādītājpirksts – saistīts ar zināšanām, gudrību, mērķiem un pašapziņu.

Vidējais pirksts līdzsvaro dzīvi, ir saistīts ar pacietību un spēju kontrolēt emocijas.

Zeltnesis atbild par veselību, darbībām un vitalitāti.

Mazais pirkstiņš iespaido cilvēka radošo darbību, spēju redzēt un novērtēt skaistumu.

Vislabāk mudras izpildīt klusumā, bet tas nav obligāti. Pirkstu vingrinājumus var izpildīt jebkurā laikā un neatkarīgi no tā, kur atrodies. Vingrinājumus vislabāk izpildīt sēžot. Jāatceras, ka mugurai jābūt taisnai. Ierobežojumu mudru izpildei nav, tomēr, lai gūtu visoptimālāko rezultātu, vingrinājumus ieteicams izpildīt divreiz dienā.

Atceries! Jogas speciālisti neiesaka mudras izpildīt tūlīt pēc ēšanas. Ja tikko esi gardi paēdis, pirms ķeries pie pirkstu jogas, nogaidi ne mazāk kā vienu stundu.


Joga grūtniecēm jeb palīdzība mātei un bērnam ir speciāli fiziskie un elpošanas vingrinājumi, kas palīdz topošajām māmiņām atbrīvoties no stresa un gūt mieru. Šis jogas paveids palīdz tikt galā ar muguras sāpēm, nogurumu un trauksmes sajūtu, kas nereti nomoka grūtnieces, kā arī pierast ar hormonu izraisītajiem emociju uzliesmojumiem. Nodarbību laikā māmiņas iemācās kontrolēt savu elpošanu un atbrīvot prātu un ķermeni, nostiprina muguras un iegurņa muskuļus un ar vingrojumu palīdzību sagatavojas dzemdībām. Topošās māmiņas iemācās stresu pārvērst iekšējā mierā un harmonizēt sevi, kas vēlāk ļautu tikt galā ar pēcdzemdību depresiju.

Joga bērniem. Bērns tieši tāpat kā pieaugušais ik dienas tiek pakļaut dažādām stresa situācijām. Speciāli bērniem paredzēti jogas vingrinājumi iemāca bērnam koncentrēties, stiprina ķermeni un imunitāti. Ar jogas palīdzību bērns iemācās atbrīvoties, gūt mieru, apzināties sevi un paaugstināt savu pašvērtējumu. Jogas nodarbības dažāda vecuma bērniem ir atšķirīgas, atbilstoši vecuma posmam.

 

Šie ir paši populārākie un pazīstamākie jogas paveidi. Pavisam ir sastopami apmēram 30 dažādi jogas stili: joga mugurai, joga vīriešiem, joga skaistai sejai vai joga labai redzei, biznesa joga, smieklu joga, pastaigu joga u.t.t. Cilvēkiem arvien vairāk iedziļinoties šajā senajā mācībā par gara un ķermeņa harmoniju, laikā gaitā attīstās jauni jogas stili, kas tiek piemērota kādai konkrētai dzīves situācijai. Tikai katrs pats, ieklausoties sevī un savā ķermenī, var atrast sev piemērotos veidu, kā atgūt mieru un rast harmoniju.

 

 

 

 

Dalīties.

Atstāt Ziņu