Vārda dienu svin: Guntra, Ginters, Marianna

Kas tev jāzina, lai karstums nenodarītu pāri

Pinterest LinkedIn Tumblr +

Protams, ir lieliski, ka sākusies īsta vasara, taču laikā, kad gaisa temperatūra sasniedz vairāk nekā plus 25 un pat vairāk nekā plus 30 grādus pēc Celsija, mums jābūt arī uzmanīgām un jāparūpējas par savu un savu tuvinieku veselību. Uzzini, kas jāievēro, lai izvairītos no pārkaršanas, un ko darīt, ja iegūts karstuma dūriens?

Karstās vasaras dienās īpaši ir jāizvairās no pārkaršanas vai karstuma dūriena! To var iegūt, atrodoties pat telpās! 

Pārkaršanu vai karstuma dūrienu cilvēks var iegūt ilgstoši atrodoties saulē vai karstās, nevēdinātās telpās, kur ir paaugstināts gaisa mitrums. Īpaši svarīgi tas ir, ja cilvēkam ir fiziska slodze! Nepieciešams objektīvi novērtēt savu veselības stāvokli un samērot fizisko slodzi ar laika apstākļiem un savām spējām.

Pārkaršanas pirmās pazīmes ir galvas sāpes, ātrs pulss, apziņas traucējumi, dažkārt var būt arī bezsamaņa, slikta dūša, vemšana, kā arī var būt paaugstināta ķermeņa temperatūra.

Simptomi, kam būtu jāpievērš uzmanība:  

  • galvassāpes
  • slikta dūša
  • intensīvas slāpes
  • miegainība
  • apsārtusi un sausa āda
  • pēkšņa ķermeņa temperatūras paaugstināšanās
  • apjukums
  • agresivitāte
  • krampji un samaņas zudums
  • karstuma dūriens iestājas, ja netiek ārstēts karstuma radītais nespēks, bet tas var parādīties arī pēkšņi un bez brīdinājuma

Lai izvairītos no pārkaršanas, karstā laikā speciālisti iesaka:

  • Ja tiek iepriekš izziņots liels karstums, plāno savu dienu tā, lai varētu izvairīties no karstuma.
  • Neatrodies ilgstoši saules iedarbībā!
  • Ja iespējams, izvairies doties ārā no mājas laikā, kad karstums ir visintensīvākais (laikā no plkst. 11 līdz plkst. 15).
  • Ja tomēr jādodas ārā, uzturies ēnā. Valkā cepuri un gaišas, vieglas un elpojošas drēbes, ieteicams no kokvilnas auduma. Ja kādu laiku plāno uzturēties ārpus telpām, paņem līdzi pietiekamu ūdens daudzumu.
  • Ej vēsā dušā vai vannā, vairākas reizes dienā apslapi ķermeni ar aukstu ūdeni, īpaši seju un skaustu.
  • Atcerieties, ka pārkarsis cilvēks nedrīkst iet peldēties aukstā ūdenī!
  • Ēd kā parasti. Centies vairāk lietot aukstus ēdienus, it īpaši salātus un augļus, kas satur daudz ūdens. Dienā izdzer vismaz 1-2 litrus ūdens. Fiziskas slodzes apstākļos nepieciešamā ūdens daudzums var būt lielāks!
  • Regulāri lieto šķidrumu, pat gadījumā, ja nejūties izslāpusi – ūdens ar augļu sulu vai pamīšus lietots minerālūdens un dzeramais ūdens ir labākais risinājums.
  • Centies nelietot alkoholu, kafiju un tēju, jo šie dzērieni pastiprina dehidrāciju. Izvairies no smagas fiziskās slodzes veikšanas karstās, nevēdinātās telpās!
  • Vecāki cilvēki ir vairāk pakļauti karstuma izraisītajam efektam. Tu vari palīdzēt saviem gados vecākajiem radiniekiem vai kaimiņiem, regulāri pie viņiem iegriežoties un atgādinot bieži un daudz dzert šķidrumu. Viņiem būtu jālieto dažādi šķidrumi – gan sulas, gan ūdens. Palīdzi viņiem telpās uzturēt vēsumu, aizverot aizkarus, atverot logus pa nakti vai ieslēdzot ventilatoru, ja nepieciešams.
  • Gadījumā, ja uz ielas tev paliek pārāk karsti, labāk meklē atvēsinājumu publiskās vietās: veikalos, kafejnīcās ar kondicionēšanas iekārtām, bibliotēkās.
  • Neaizmirsti arī par saviem četrkājainajiem draugiem, neatstāj tos karstumā, nodrošini tos ar pietiekamu dzeramā ūdens daudzumu.

Kā rūpēties par bērniem karstā, saulainā laikā? 

Bērni paši nespēj pasargāt sevi no saules apdegumiem, par to jārūpējas pieaugušajiem. Atceries:

  • Bērni līdz 12 mēnešu vecumam drīkst atrasties tikai ēnā.
  • Pirmo reizi atklātā saulē neapģērbtam bērnam vēlams atrasties ne vairāk par 5-7 minūtēm, pakāpeniski šo laiku var palielināt.
  • Bērniem un pusaudžiem sauļošanās laikā obligāti jālieto saules aizsarglīdzekļi, jo viņiem āda ir daudz jūtīgāka nekā pieaugušajiem. Bērniem jāizmanto saules aizsarglīdzeklis ar SPF koeficientu vismaz 25-35.
  • Nekad nelieciet mazus bērnus gulēt saulē.
  • Nodrošiniet, lai bērnu rotaļātos ēnā.
  • Karstā laikā pastaigājoties un rotaļājoties bērniem nepieciešams piemērots apģērbs un galvassega aizsardzībai no saules.
  • Neviens sauļošanās aizsarglīdzeklis nenodrošina pilnīgu Ultravioletā starojuma filtru. Neskatoties uz sauļošanās līdzekļa lietošanu zīdaiņi un mazi bērni nedrīkst ilgstoši atrasties tiešā saules staru ietekmē!

Kā rīkoties pārkaršanas gadījumā

Karstuma dūriena vai pārkaršanas gadījumā speciālisti iesaka cietušo novietot guļus ar paceltu galvgali vēsā un labi vēdinātā telpā, atbrīvot viņu no apģērba, īpaši, ja tas ir cieši pieguļošs.

Cietušajam ir jādod dzert vēss ūdens – vienam litram ūdens vēlams pievienot pus tējkaroti sāls, dzert to lēni, nelieliem malkiem. Svarīgi, lai cietušais atgūst normālu ķermeņa temperatūru, tādēļ vēlams cietušā galvu, kaklu un paduses dzesēt ar mitrām kompresēm, kā arī pakāpeniski apšļakstīt cietušo ar vēsu ūdeni.

No karstuma dūriena cietušo nedrīkst mērkt aukstā ūdenī, jo tas var izraisīt galvas smadzeņu bojājumus vai pat cilvēka nāvi! Ja cietušā stāvoklis neuzlabojas, vērsties pēc mediķu palīdzības!

Izmantoti Veselības ministrijas ieteikumi

                                                            

Lasi vēl!

Dalīties.

2 komentāru

  1. INTERSTARS TŪRISMS on

    :0 jābūt apdomīgam: nav jāsauļojas stundām ilgi, daudz jādzer ūdens un nemaz nav jādzer alkohols 🙂 bet bērnus jāsargā īpaši + vēl cepurīte galvā! It kā nekas jauns, bet labs atgādinājums piektdienā!

  2. Nu cepuri galvā arī pieaugušajiem vajadzētu šādā karstumā! Vakar man bez cepures būtu galva izkususi, tā tiešām nav joka lieta. Vot, no aukstuma visi baidās- ģērbjas atbilstoši silti, bet no karstuma – kaut kā mazāk, lai gan arī var kaitēt. Vakar tieši karstākajā laikā dienasvidū pludmalē tik daudz cilvēku cepinājās, brr.

Atbildēt INTERSTARS TŪRISMS Atcelt