Vārda dienu svin: Guntra, Ginters, Marianna

akmens alu zīmējumi

Pinterest LinkedIn Tumblr +

Ofisā jau labu laiku par apskates objektu bija nonākusi kāda grāmata, kas vēstīja, ka mūsu rajonā atrodas vienas no lielākajām akmens alām Zambijā, uz kurām senie priekšteci atstājuši liecības zīmējumu veidā. Savā brīvajā dienā, uzsēdušies uz darba riteņiem mēs dodamies tās meklēt. Kā izrādās, ilgi nenācās meklēt, pēc paris nieka kilometriem mūsu priekšā paveras milzu akmeņi, kas apauguši ar kaktusiem, milzu koku saknēm un dīvainiem augiem. Atceroties Chishimba ūdenskritumu ieejas maksas atšķirības vietējiem un tūristiem, mēs uzvelkam darba kreklus, sastāstām, ka mēs neesam vienkāršie tūristi un 7latu vietā tiekam pie brīnumiem par nieka 50santīmiem. Gide Linda stāsta vietējās tradīcijas un skaidro katra zīmējuma nozīmi. 10 000 gadu veci zīmējumi, kas krāsoti ar irbulīšiem vai koku zariņiem. Krāsa veidota no māla un asins, olu vai citu dabas līdzekļu materiāliem. Pašlaik tas skaitās Zambijas aizsargājamā teritorijā un tiek stingri apsargāts. Bet gadu gaitā daļa zīmējumu nav saglabājušies skarbo laika apstākļu, vandāļu un cilvēku nesaudzīgas darbības rezultātā. Daļa no tiem aizgājuši bojā, kad ķīnieši būvējuši dzelzceļu, kas ved uz Tanzāniju. Izmantojot sprāgstvielas, akmeņi tika skaldīti un izmantoti dažādai celtniecībai. Mūsdienās par zīmējumu tīšu bojāšanu draud piecu gadu cietumsods. Starp milzu akmeņiem atrodamas alas, kur dzīvojuši Tua cilts. Pirms atklājuši, kas ir uguns, viņi ēda jēlu gaļu un meža augļus. Sazinājušies, izmantojot click valodu, kas gan gluži neesot bijusi kā valoda, bet tikai vārdi- click, click, click ar dažādu intonāciju un uzsvariem.
Zīmējumi loma ir mācīšana un zināšanu nodošana no paaudzes paaudzei, kas bieži vien tika izmantoti dažādiem rituāliem. Pārsvarā par medībām un apkārtējiem dzīvniekiem, kā arī seksuālai audzināšanai, laulībām un dzimtes lomām.
Meitenes, kas sasniegušas pubertātes vecumu, uz paris dienām tika vestas pie viena alu zīmējuma, kur attēlots cilvēks ar locekli, ķirzaka ar olām, kas simbolizē auglību un citi simboliski attēli, kas māca jaunajai sievietei viņas lomu ģimenē.
Otrā pusē alai ir zīmējums, kas simbolizē vīrieša reproduktīvos orgānus. Oliņas ar peni, kam galā spermas lāse. Šeit tika vesti mācībai vīrieši, bet nevis kādi tādi, bet spēcīgi vīrieši. Pēc apmācībām sievietes un vīrieši tika savesti kopā, lai pārotos.

Kāds cits zīmējums viena pusē attēlo sievietes krūti, bet blakus vārākus apļus viena iekš otra. Pirms precībām vīrietim ar bultu bija jātrāpa mērķī- iekšējā apļa centrā. Ja viņš nebija spējīgs to izdarīt, uz mūžu bija jāpaliek bez sievietes. Kā apgalvo Linda, šī tradīcija vēl joprojām tiek piekopta. Tikai gadījumā, ja vīrietis netrāpa mērķī, viņam bija iespēja atpirkties, samaksājot par līgavu. Bet kāzu naktī paklāj baltu palagu un ciema vecākie vai jebkuras citas autoritātes sēž gultai blakus. Tā arī esot tradīcija, no kuras nevarot izbēgt. Pirmkārt, tāpēc, lai vīrs nepiedzīvotu apkaunojumu, ja jaunajai sievai negribas seksu ar vīru. Otrkārt, lai noteiktu, vai līgava ir jaunava pēc asinīm uz baltās drēbes. Ja nav jaunava, cena par viņu tiek samazināta. Treškārt, lai noteiktu vīrieša reproduktīvumu pēc spermas daudzuma. Ja nav pietiekamā daudzumā, vecie meklēs pēc kādām vietējām zālēm, lai līdzētu.

Un vēl kāds nieks no mūsdienu tradīcijām. Pēc kāzām vīra radiem nedrīkst neko dot pa trim. Var vienu divu, vai vairāk par trim. Piemēram, ja dāvina cetengas materiālu, tad nekādā gadījumā trīs. Ja dala vistu, nekādā gadījumā trīs gabalus. Jo trīs nozīmē vīrieša ģenitālijas. Divas oliņas un penis- kopā trīs. Līdz ar to skaitli trīs nedrīkst vairs lietot. Un jā, visam par piedevu, vistas kakls arī simbolizē peni, līdz ar to, lūdzu, nebarojiet vīra vecākus ar vistas kaklu!

Dalīties.

Atstāt Ziņu