Vārda dienu svin: Gunta, Ginta, Gunda

Spožā modes lielvalsts – Itālija

Pinterest LinkedIn Tumblr +

tālija ir viena no vadošajām valstīm modes dizainā, līdzās, piemēram, Francijai, ASV, Lielbritānijai un Japānai. Mode vienmēr ir bijusi svarīga daļa Itālijas kultūras dzīvē un sabiedrībā, un itāļi ir labi pazīstami ar savu vēlmi labi izksatīties.

Itāļu dizains kļuva ievērojams laikā no 11.-16.gs., kad mākslas attīstība Itālijā bija vislielākā. Pilsētās, piemēram, Venēcijā, Milānā un Florencē sāka ražot luksusa preces, cepures, kosmētiku, rotaslietas un greznus audeklus. Laikā no 17.-20.gs. sākumam, itāļu mode zaudēja savu nozīmīgumu, un par Eiropas galveno  tendenču noteicēju kļuva Francija. Lielu popularitāti guva franču mode, kas saistīta ar luksusa kleitām, kas bija paredzētas Luija XIV galmā. Tomēr, kopš 1951.-1953. Gada Itālijas atkal sāka konkurēt ar Franciju . 2009. gadā, Milāna tika ierindota starp top modes galvaspilsētām. Arī Roma un Florence bija topā.  Milānu parasti uzskata par daļu no “lielā četrinieka” pasaules modes galvaspilsētām. Lielais četrinieks ir Ņujorka, Parīze, Londona un Milāna.

Lielākie Itālijas modes nami ir: Gucci, Armani, Emilio Pucci, Valentino, Prada, Dolce & Gabbana, Ferragamo, Roberto Cavalli, Trussardi, Versace, Krizia, Etro, Miu Miu, Laura Biagiotti, Max Mara, Fendi, Moschino, Missoni , Bottega Veneta. Itālija ir mājvieta arī daudziem modes žurnāliem, piemēram, Grazia, Vogue Italia, Amica.

Par Itālijas modi un ārišķībām stāsta latviešu modele Beāte Stivriņa, kas arī pati ir strādājusi Itālijā:
Itāļu sieviete ir krāšņa, seksapīla un izteiksmīga. Viņa nekautrēsies no īsākiem svārkiem, augstākiem papēžiem vai lielākas kosmētikas kārtas, pat ja tas, pēc latvieša standartiem, vairs neatbilst viņas vecumam. Un arī tad, attiecīgā dāma drīzāk piepacels krūtis ar silikonu un iešpricēs mazliet botoksa, nevis uzvilks aizsegtāku topiņu. Šķiet, ka Itālijā cilvēki uzticīgi pilda visdzīvnieciskākās tieksmes. Sieviete dižojas un izrādās kā vien māk, un vīrieša uzdevuma augstumos ir iekārot un iekarot.
Runājot par vīriešiem – nereti rodas sajūta, ka attiecīgais eksemplārs spoguļa priekšā ir pavadījis vismaz divreiz vairāk laika nekā Tu pati. Ja smaržas, tad daudz, ja matu želeja – tad tā, lai spīd. Viņš izlieksies pa automašīnas logu un kliegs Tev pakaļ – “bella, bella”, īpaši, ja esi gaišmataina, acīmredzami, ārzemniece. Tas viss notiek gluži kā filmās, tikai ir realitāte un no sirds.
Itālijas kultūrā ārišķība ir vērtība – apģērbā, aksesuāros, automašīnās un sievietēs. Tieši tā, arī sievietes ir skaistumlietiņas šajā kultūrā. Gluži kā padusē iespiežamie sunīši. Zīmolu nozīmīguma dēļ, protams, plaukst un zeļ viltoto brendu somiņu tirgus. Visi vēlas mazliet itāļu dizaina savā īpašumā.

Iedomājoties itāļu modes grandus, prātā uzzibsnī tēli ar krāšņu sievieti garā, sarkanā Valentino kleitā vai seksapīlās Dolce&Gabbana mežģīnēs. Gucci izceļas ar savām tīrajām, spilgtajām krāsām, Versace ar izteiksmīgām, pieguļošām minikleitām. Domājot par itāļu modes namiem, minimālisms ir pēdējais vārds, kas nāk prātā. Šķiet, ka viens no piezemētākajiem ir Giorgio Armani. Tas gan neattiecas uz viņa modes namu – tas atrodas pašā Milānas sirdī pie Via Montenapaleone vesela kvartāla lielumā ar pagalmiem, neskaitāmām ieejām un naktsklubiem. Armani viennozīmīgi ir savas impērijas karalis. Bet ir pilnīgi skaidrs, ka arī Dolce&Gabbana ir viens no nozīmīgākajiem spēlētājiem tirgū – viņu dizainu grib gan Madonna, gan visa vienkāršā tauta.

Milānā esmu pastrādājusi ar Armani, Dolce&Gabbana, Valentino, Gucci, Gianfranco Ferre un daudziem citiem. Skaidrs ir tas, ka šie dizaineri ir ārkārtīgi talantīgi, zina ko vēlās un ar vienu rokas vēzienu var auduma gabalu pārvērst par sievietes sapni. Bet, ja vēlaties kādu no vietējiem Latvijas talantiem itāļu stilā, ieteiktu izvēlēties Ati Artemjevu, kas skolojies slavenajā Milānas Marangoni institūtā. Itāļu talanti dizainā nav noliedzami, ne velti to veikali pilda visdārgākās ielas pasaulē. Savukārt katrs itāļu modes dizaineris, lielāks vai mazāks, uzvedas kā sava modes nama princese. Un tieši tas ir itāļu dizainam piederīgi, tieši tas ir šarmanti, un tieši tas padara viņus tik ģeniālus tajā, ko viņi dara. Skaidrs ir viens – itāļu dizainerus grib vilkt jebkura sieviete jebkurā pasaules valstī. Viņus pērk ķīnieši, amerikāņi, un vēl jo izteiktāk – krievi. Jebkura sieviete vēlas būt itāļu sieviete – dievināta, apbrīnota, seksuāla un vienmēr uzmanības centrā

Iesaku paskatīties tikko notikušās modes skates Milānā un novērtēt Dolce&Gabbana satriecošo kolekciju ar ietekmi no Bizantijas ikonām un Versaces pārdrošību ar panciskām rūtiņām un lakādu. Plašākam ieskatam iesaku filmu Valentino:The Last Emperor (2008). Vienaldzīgu tas neatstāj!

Tomēr, ielauzties aiz šīs izpriecu un ārišķības maskas man tā arī neizdevās. Sarunas apstājās pie jaunākajām izklaides vietām, futbola mačiem un labākajām ēstuvēm.
Pie tam, ja paskatāmies uz pašiem dizaineriem, piemēram, Giorgio Armani, Donatella Versace vai nu jau atvaļinātais Valentino – viņi visi popularizē mākslīgo skaistumu, nevienu vien reizi guļoties zem skalpeļa vai lieku reizi iegriežoties solārijā. Nav brīnums, ka Itālijā ārišķība ir tik būtiska – paši modes un skaistuma noteicēji mēģina iešpricēt mūžīgo jaunību katrā krokā un uzvilkt kādu apspīlētāku drēbi.
Itāļiem noteikti ir daudz ko teikt aiz šīs mākslīgās maskas, bet, iespējams, svešinieks arī paliks aiz slēgtām durvīm – vismaz Milānā noteikti. Ja vēlamies mazāk ārišķības un vairāk dvēseles, braucam ārā no Milānas vai Romas uz mazajām lauku pilsētiņām Itālijas dienvidos.

Stāsta stiliste Līga Vekmane:
Itāļu mode noteikti izceļas ar ekstravaganci, spīdumu,daudz zelta elementiem, piesātinātību gan krāsās, gan piegriezumos, ekspresija itvisā!!! To nekad nevarēs sajaukt ar Franču, Amerikas, vai Britu modes dizaineriem. Mode, tāpat kā viss pārējais, veidojas no nācijas rakstura, pieradumiem, vēsturiskiem notikumiem kā arī klimatiskiem apstākļiem. Viss tas savstarpēji iedarbojoties arī rada šo “traki” piesātināto dizainu…
Itāļu modei manā dzīvē nav īpašas vietas, jo tai piemīt arī nedaudz bezgaumības piesitiena, savukārt savā darbā-fotosesijā,  ļoti labprāt izmantoju sulīgi piesātinātus tēlus.

Dalīties.

1 komentārs

  1. Ir nu gan jābūt drosmei, lai slavinātu Dolce&gabbana un Versace. Viņu gaume ir izcili vulgāra un provinciāla.Cik zemai ir jābūt pašapziņai , lai pirktu viņu lupatas? Ferragamo ir veco sievu stils.Kāpēc tai pašā likā nepiemin Loro Piana, Agnona, Cuccinelli, Kiton, kuru estētiskā gaume ir 1000 reižu augstāka nekā tas prastais D&G.Modelēm vajadzētu reāli pastrādāt modes namu laboratorijās, lai zinātu ko nozīmē apģērba ražošana. Diez Beāte zin kas ir crepe de chine (pirms tam nepaskatoties Google)?

Atbildēt Tex-till Atcelt