Vārda dienu svin: Vanda, Veneranda, Venija

PUTRAS: neaprobežojies tikai ar auzu pārslām!

Pinterest LinkedIn Tumblr +

isi zina, ka ir veselīgi brokastīs ēst putras. Bet lielākoties mēs aprobežojamies tikai ar auzu pārslu putru. Tomēr tā taču nav vienīgā putra, ko varam pagatavot! Tādēļ konsultējāmies ar veselīga uztura pārzinātājām, lai iepazītos ar putru daudzveidību un to pagatavošanas knifiem.

     
Konsultē uztura speciāliste
Agnija Irkle
Konsultē uztura speciāliste 
Inga Pūce

 

Vislabākās – pilngraudu putras
Uztura speciāliste Agnija Irkle stāsta, ka putras ir viens no labākajiem veidiem, kā veselīgi iesākt dienu, jo piemeklējot katra vēlmēm un nepieciešamībām piemērotu putru, iespējam dažādot brokastis un panākt, lai ēdiens strādā ēdāja labā, iedarbojas lēnām, bet rada arī sāta sajūtu. Brokastis, kā ēdienreizi nekad nevajadzētu izlaist, jo tās dod spēku veiksmīgam dienas sākumam un pilnvērtīgai dienai.

“Kādā pētījumā Amerikas dietologi testēja 500 brīvprātīgo, vecumā no 20 līdz 79 gadiem un atklāja, ka tie, kuri brokasto ar putru, retāk izjūt aizkaitinājumu. Patiesi, vienā putras šķīvī ir liels arsenāls cīņai pret jebkurām slimībām. Jau mūsu senči bija atklājuši to, par ko tagad varam runāt jau no zinātniskā viedokļa,” norāda uztura speciāliste Inga Pūce.
Uztura speciālistes uzsver, ka vislabākās putras ir no pilngraudiem gatavotās – no tādiem graudaugiem, kas ir pēc iespējas mazāk apstrādāti. “Putras ir graudaugu produkts, kas ir pārstrādāts putraimos, tādēļ tās pērkot un pagatavojot, jāskatās, lai putra būtu pēc iespējas tuvāka īstam graudam. Tāpēc pilngraudu putras ir bagātas ar šķiedrvielām. Tieši grauda apvalkos un dīgļos atrodas minerālvielas (kalcijs, kālijs, dzelzs, magnijs), vitamīni (B grupas vitamīni, E vitamīns, karotinoīdi), taukvielas,” paskaidro Agnija Irkle.

Putras, kas tiek vārītas no graudaugiem, satur cieti, šķiedrvielas un daudzas vērtīgas vielas, kas:
atbild par stabilu cukura līmeni asinīs, nodrošinot sāta sajūtu ilgtermiņā;
ar esošo augsto šķiedrvielu līmeni, liek ēdienam ātrāk sasniegt tās zarnu trakta daļas, kurās tiek apslāpēts hormons – grelīns, kas veicina izsalkumu;
ar šķiedrvielu palīdzību attīrīt organismu no piesārņojuma, kas liek mums justies moži visā dienas garumā;
ar graudaugos esošajiem vitamīniem, galvenokārt B grupa, lieliski uzmundrina nervu sistēmu, uzlabo ādas stāvokli un palīdz organisma audu elpošanas procesos;
satur dzelzi – nostiprina imunitāti un paaugstina fizisko izturību; magniju – regulē asinsspiedienu un palīdz tikt galā ar stresu; cinku – veicina brūču sadzīšanu un “seko” augļa attīstībai grūtniecības laikā;
vāroties veido glumu saistvielu, kura aizsargā kuņģa sieniņas, gastrīts un čūla putras ēdājiem nedraud.

Dažādie putru veidi
Visplašāk pazīstamā ir auzu pārslu putra, kas pēc būtības ir laba izvēle, satur balastvielas un šķiedrvielas, kas labas ne tikai zarnu darbībai, bet arī mazina holesterīna līmeni asinīs un palēnina uzturvielu uzsūkšanos.

Plaši pieejami ir arī citi putru veidi veikalu plauktos – 3/4/5 graudu pārslas, atsevišķi rīsu, griķu, kviešu, miežu pārslas. To īpašības ir līdzīgas kā pašam augam, bet jāņem vērā, ka graudaugu apstrādes procesā rodas vitamīnu un minerālvielu zudumi.

Putras var vārīt no prosas, kukurūzas, rīsiem (labāk Basmati vai brūnajiem), griķiem, kuskusa, bulgura, kvinojas, amarantas, šie gan vairāk varētu būt piemēroti pusdienu ēdienkartei, bet var gatavot arī brokastīs – tas ir katra gaumes jautājums.

Uztura speciālistes neieteiktu izvēlēties mannas putras, jo tās ir ļoti pārstrādātas un tajās ir atdalīts jau iepriekšminētais graudu apvalks un dīgsts.

Putras var pielāgot kā veselam organismam, tā dažādām cilvēku vajadzībām un slimībām –  tievēšanai, svara paaugstināšanai, cilvēkiem ar cukura diabētu, kardiovaskulārām slimībām, celiakiju, laktozes nepanesību, dažādām kunģa-zarnu trakta saslimšanām utt. Putru lietošanu neierobežo ne vecums, ne dzimums.

Tomēr, lai cik veselīgs būtu kāds produkts, obligāti ir jāievēro dažādība un mērenība.

Putras labāk vārīt ūdenī vai vienkārši pārslas apliet ar aukstu vai karstu ūdeni. Ja vēlas, vārīšanas beigās var pievienot pienu un uzkarsēt. Bērniem putras var vārīt arī pienā.

Tievētgribētājiem labāk putru nevis vārīt, bet apliet ar ko aukstu, tādejādi pārslās esošie ogļhidrāti mazāk organismā uzsūksies, bet darbosies kā šķiedrvielas.

Ieteikumi, izvēloties putru:
Uztura speciālistes neiesaka pirkt pusgatavās putras paciņās, kurām tikai jāuzlej ūdens, jo tajās ir samērā daudz cukura;
Veikalos ir caurspīdīgi pārslu iepakojumi, kas ļauj pašiem ieraudzīt, cik tuvu graudam izskatās pārsla – vai tā ir maza, salauzta un miltainiem putekļiem, vai liela un pilnīga kā saplacināts grauds. Ir ļoti liela garšas un uzturvērtības starpība šādām pārslām;
Neizvēlēties ģenētiski modificētus produktus, bet nebaidīties no vārda modificēts, kas pielīdzināms ikdienišķai selekcijai, kas notiek arī Latvijas apstākļos un ir normāls, dabisks process produktivitātes uzlabošanai. Latvijā ir obligāta prasība uz marķējuma norādīt, ja produkts satur ĢMO (ģenētiski modificētus organismus).

Prosu pirms vārīšanas pārlej ar verdošu ūdeni, nokāš un tikai pēc tam vāra – šajā gadījumā prosa zaudē rūgteno piegaršu.

Kā pareizi vārīt putru:
Nav ieteicams putru vārīt emaljētā traukā, jo piedegšanas gadījumā emalja var saplaisāt un tās daļiņas nokļūt ēdienā.
Putraimus labāk bērt jau verdošā, nedaudz sālītā ūdenī. Vārīt putru vajag uz nelielas uguns, lai tā spēcīgi neburbuļotu.
Putras vārīšanas laikā nevajag liet klāt ūdeni, jo tad tā kļūst gluma.
Lipīgās putras parasti vāra pienā, bet irdenās ūdenī vai buljonā un irdenu putru labāk izvārīt čuguna katliņā vai pīlē.
Rīsi saglabāsies balti un nesalipuši, ja tos bērs verdošā ūdenī, pievienojot pāris piles citronu sulas. Katliņam labāk uzlikt arī vāku. Vārot saldu rīsu putru, cukuru vārīšanas laikā klāt nevajag likt, jo tad putra kļūs gluma un ilgāk vārīsies. Cukuru pievieno putrai tikai pašās vārīšanas beigās.
Lai grūbu putra neiegūtu zilo nokrāsu, ūdeni pēc uzvārīšanās nolej, putraimus vēlreiz aplej ar verdošu ūdeni, ja vēlas, tad pievieno arī sviestu un vāra, kamēr putra sabiezē. Pēc tam var ielikt arī cepeškrāsnī, lai vairāk uzbriest. Grūbas uzvārīsies ātrāk, ja tās pirms vārīšanas iemērktas uz pāris stundām aukstā ūdenī.
Prosu pirms vārīšanas pārlej ar verdošu ūdeni, nokāš un tikai pēc tam vāra – šajā gadījumā prosa zaudē rūgteno piegaršu.
Ēdieni no mannā putraimiem būs čagani, ja arī šie smalkie putraimi uz pusstundu pirms vārīšanas būs iemērkti ūdenī vai pienā.

Kā dažādot un bagātināt putru:

Putrai var pievienot papildus šķiedrvielas (piem., klijas vai veikalos nopērkamās citas šķiedrvielas);
Putrai var pievienot dažādus svaigus un žāvētus augļus riekstus, tādejādi iegūstot vēl pilnvērtīgāku olbaltumvielu kombināciju;
Cukuru aizstāt ar stēvijas produktiem, kas ir daudz saldāki un to drīkst lietot cukura diabēta slimnieki, jo nav nepieciešams insulīns tā pārstrādei, gan tievētāji, jo stēvija nesatur kalorijas;
Var ietonēt putru ar karkades tējas uzlējumu, iegūstot rozā putriņu, vai ar spinātiem, iegūstot zaļu nokrāsu, kas varētu patikt arī bērniem;
Garšai var pievienot kanēli, vaniļu;
Tievētgribētājiem labāk putru nevis vārīt, bet apliet ar ko aukstu, tādejādi pārslās esošie ogļhidrāti mazāk organismā uzsūksies, bet darbosies kā šķiedrvielas;
Cilvēkiem, kam nepieciešams organismam vieglāk uzņemams uzturs, iesaka izvēlēties putru ilgāk pavārīt (bet nepārvārīt).

                                                                      
LASI VĒL!

KĀDĒĻ BROKASTIS IR TIK SVARĪGAS
UN KO TAJĀS ĒST? >>

BROKASTIS – GARĪGĀ UN FIZISKĀ
SPĒKA AVOTS >>

IDEJAS UN RECEPTES BROKASTĪM >>

 

Dalīties.

Atstāt Ziņu