Vārda dienu svin: Liene, Helēna, Elena, Ellena, Liena

E vielas – vai tiešām tikai kaitīgas?

Pinterest LinkedIn Tumblr +

ūsdienās ir teju neiespējami atrast pārtikas produktus, kuru sastāvā nebūtu iekļautas E vielas jeb pārtikas piedevas. Aizdomīgajām E vielām piesātināta ir pat maize, tomēr uztura speciāliste Eva Kataja uzsver – no tām visām nebūt nav jābaidās.

E vielas pārtikai mūsdienās pievieno aizvien plašākā klāstā, tāpēc nereti ir grūti orientēties lielajā pārtikas piedevu mudžeklī. “Ir sintētiski radītas pārtikas piedevas, un ir dabiskas pārtikas piedevas,” norāda uztura speciāliste. Tieši no šī faktora ir atkarīgs tas, cik veselībai labvēlīga vai kaitīga būs pievienotā E viela. Lai gan to sortiments ir visai bagātīgs, bieži vien zem aizdomīgā E burta un ciparu koda slēpjas, piemēram, ikdienā bieži izmantotā soda, citronskābe, biešu sula vai sarkanā krāsviela, kas iegūta no paprikas. Tomēr ne visi E ierindojami veselībai nepieciešamo vielu sarakstā.

Raugs – bieds vai veselības avots?
Visai plašā klāstā pārtikas piedevas pievienotas arī maizei. “Dažādas vielas tiek pievienotas, lai paātrinātu maizes rūgšanu un līdz ar to arī ražošanas procesus,” ražotāju viltības atklāj E.Kataja, tomēr uzsver, ka rezultātā maizei nav tik liela uzturvērtība kā tad, ja tā būtu raudzēta dabiski. “Pievienojot irdinātājus, emulgatorus, konservantus u.c. pārtikas piedevas, maizi var uzpūst, padarīt to mīkstāku un ilgāk svaigu. Diemžēl šāda maizes šķēle būs ar mazāku uzturvērtību, kā arī pircējs neapzināti samaksā par gaisu.”

Runājot par pārtikas piedevām, neviennozīmīgu viedokli raisījis arī raugs. Speciāliste stāsta, ka saskārusies ar dažādiem viedokļiem – vienam pret raugu maizes sastāvā pretenziju nav, savukārt cits raugu uzskata par nopietnu draudu gremošanas sistēmai. “Ar raugu problēmas mēdz rasties sievietēm, kurām ir piena sēnes infekcija jeb vaginālā kandidoze. Šādos gadījumos patiešām iesaka raugu papildus neuzņemt. Tas nav ieteicams arī podagras slimniekiem purīnvielu satura dēļ, taču veselam cilvēkam maize, kurā ir raugs, neko sliktu organismam nenodarīs,” skaidro E. Kataja. Raugs satur gan olbaltumvielas, gan ogļhidrātus, gan B grupas vitamīnus un minerālvielas, tāpēc, ja nav sūdzību par veselību, to lietot ir pat ieteicams.

36 stundas veselības
Runājot par maizi, būtiskākā nianse, kas noteiks, cik daudz vērtīgu vielu cilvēka organisms no tās iegūs, ir veids, kā maize tiek raudzēta. Ja maizi raudzē dabiski, rūgšanas process notiek pakāpeniski un rūpnieciski ražotu raugu pievienot nevajadzēs. Taču realitātē daudzi ražotāji tomēr izvēlas pievienot presētu raugu, lai paātrinātu rūgšanu. Dabiski raudzējot rupjmaizi, rūgšanas process var ilgt pat pusotru diennakti, taču, pievienojot raugu un citas pārtikas piedevas, tas aizņems vien pāris stundas. “Dabiski raudzējot maizi, rauga sēnītes, kas ir gaisā, dabiskā ceļā sajaucas ar ogļhidrātiem un cukuriem, kas ir miltos.” Šajā procesā ogļhidrāti tiek daļēji pārvērsti pienskābē, tādējādi pazeminot maizes glikēmisko indeksu, kas nav mazsvarīgi. Pateicoties tam, ka rūgšanas procesā rodas labvēlīgās baktērijas un enzīmi, dabiski raudzēta maize ir vieglāk sagremojama. Pilngraudu mērcēšanas, skābēšanas un raudzēšanas procesā tie arī samazina maizē esošo fitātu daudzumu. Fitāti ir vielas, kas organismā kavē tādu būtisku minerālvielu kā kalcijs, dzelzs un magnijs, uzsūkšanos. Rūpnieciski raudzētā rupjmaizē, kā arī veselības maizēs šo vielu daudzums ir ievērojami lielāks. “Uzņemot tādu maizi regulāri, var rasties atsevišķu minerālvielu uzsūkšanās traucējumi,” brīdina uztura speciāliste.

Pirms ēd – pārbaudi
Tieši maize ir viens no populārākajiem pārtikas produktiem, no kā cilvēki izvēlas atteikties, lai samazinātu svaru. Tomēr, ja maize ļoti garšo, atteikties noteikti nevajadzētu. Vislabāk būtu izvēlēties tieši dabiski raudzētu pilngraudu rupjmaizi: “Šāda maize ir ļoti labs ogļhidrātu avots. Maizes izslēgšanai no uztura svara samazināšanas nolūkos spēcīga pamatojuma nemaz nav. Jāatgādina, ka svara pieaugums bieži vien sākas galvā.” Lai maizīte ilgāk uzglabātos svaiga, īpaši karstajās vasaras dienās, to vislabāk būtu turēt kādā vēsā vietā vai ledusskapī. Maizi var arī sasaldēt, un aplams ir uzskats, ka šādi maize zaudē lielu daļu uzturvērtības.

E.Kataja teic, ka jābūt speciālistam, lai pēc garšas noteiktu, vai maizei ir pievienotas E vielas un garšas pastiprinātāji, vai nav. Taču pats labākais veids, kā to pārbaudīt, ir rūpīgi izlasīt maizes sastāvu uz etiķetes. Ja kāds komponents rada aizdomas, vislabāk būtu konsultēties ar uztura speciālistu vai pārvarēt ieradumu un izmēģināt kādu citu maizi, kas nevajadzīgās piedevas nesatur. Visbeidzot uztura speciāliste Eva Kataja novēl būt modriem un kārtīgi izpētīt ikdienā lietoto produktu saturu: “Ja tie satur E vielas, vajadzētu noskaidrot, kas tās ir par piedevām, jo mākslīgi sintezētas vielas bieži vien var izraisīt nepatīkamus blakus efektus.”

 

Konsultēja uztura speciāliste Eva Kataja un konditorejas fabrikas MARIO speciālisti.

Dalīties.

Atstāt Ziņu