Vārda dienu svin: Grieta, Strauta, Rebeka

10 pamatprincipi veselīgam uzturam

Pinterest LinkedIn Tumblr +

Pamatprincipi, uz kuriem var tikt balstīta tava diēta (jeb veselīgs dzīvesveids). Nekāda kalorija skaitīšana vai punktu sistēma. Ievērot 10 pamatprincipus ir ļoti viegli. Tie palīdzēs tev justies veselīgākai, kā arī izveidos saprātīgu attieksmi pret ēdienu.

1. Uzņem olbaltumvielas kopā ar saliktajiem ogļhidrātiem
Tā kā organisms šīs barības vielas glikozē pārvērš samērā lēni, pareizi tās kombinējot, tiks nodrošināta nepārtraukta enerģijas piegāde. Tas ļaus arī samazināt organisma iespējas uzkrāt barību tauku veidā.

2. Dzer ūdeni
Jādzer ir daudz, vismaz 1,5 litri ūdens dienā, bet karstā laikā, vai nodarbojoties ar sportu – vēl vairāk. Ņem vērā, ka brīdī, kad organisms ziņo par slāpēm, jau ir notikusi dehidratācija. Svarīgi ir ierobežot arī alkohola un sāls patēriņa daudzumu, jo šīs vielas atūdeņo organismu.

3. Lieto uzturā dažādu pārtiku
Ir viegli ieslīgt rutīnā. Daudzas no mums veikalā izvēlas tikai nelielu daudzumu no piedāvāto produktu daudzveidīgā klāsta. Pamēģini katru nedēļu savā iepirkumu groziņā pievienot divus jaunus pārtikas produktus.

4. Bieži papildini enerģijas krājumus
Atceries svarīgu lietu: ēst pareizo ēdienu bieži un nelielos daudzumos. Tā enerģijas krājums tiek nepārtraukti papildināts un ir iespējams izvairīties no insulīna līmeņa kāpumiem un kritumiem, aizmirstot par izsalkumu, nogurumu un kāri pēc ēdiena.

5. Ēd brokastis
Sabalansēta rīta maltīte nodrošina tevi ar barības vielām enerģijas līmeņa uzturēšanai un sagatavo vielmaiņas sistēmu dienai. Pat, ja tev šķiet, ka tām nav laika, vai vēlēšanās, pamēģini, ilgtermiņā dažām brokastīm atvēlētām minūtēm ir būtiska nozīme svara kontrolēšanā.

6. Izvairies no cukura
Jebkura veida cukurs ārkārtīgi ātri pārveidojas glikozē, tā veicinot tauku rašanos un svara pieaugumu.

7. Fiziskie vingrinājumi – tas ir ļoti svarīgi
Svarīga ir ne tikai attieksmes maiņa pret ēdienu. Lai gūtu rezultātus, jāiet roku rokā arī ar fiziskiem vingrinājumiem. Lai cik noslogots būtu tavs dienas režīms, centies tajā atrast laiku kādiem vingrojumiem, pa 30 minūtēm trīs reizes nedēļā.

8. Ievēro likumu 80:20
Ja ievērosi šos principus 80% no sava laika, tad atlikušajos 20% drīkstēsi „nedaudz norauties no ceļa”. Tas nozīmē, ka vari bez sirdsapziņas pārmetumiem izbaudīt saviesīgus pasākumus, kā arī izvairīties no diētām raksturīgās atsacīšanās.

9. Paredzi laiku maltītei
Patiesībā, mūsdienās mums reti kad ir laiks, lai tiešām kārtīgi apsēstos un ar baudu paēstu. Paredzot laiku ēdienreizēm, mēs ne tikai uzlabojam gremošanas sistēmas veselību, bet arī gūstam lielāku apmierinājumu.

10. Uzņem taukus, lai atbrīvotos no taukiem
Ja tu skaiti kalorijas, tad taukus droši vien uztver kā ienaidnieku. Tomēr ir dažas organisma pareizai funkcionēšanai ļoti svarīgas taukskābes (omega-3 un omega-6). Būtiski ir mazāk lietot piesātināts taukus un uzņemt organismam nepieciešamos taukus.

Avots: The Food Doctor. Ēdieni katrai dienai, Zvaigzne ABC, 2005. Aians Mērbers.

Dalīties.

Atstāt Ziņu