Vārda dienu svin: Modris, Matīss, Mariss

10 labi iemesli, lai atmestu smēķēšanu

Pinterest LinkedIn Tumblr +

īta rituāls, neatņemama sastāvdaļa sarunās ar kolēģiem vai gluži vienkārši jau kļuvusi par parastu ieradumu – cigarete. Vai šī mazā darvotā „draudzene” ielauzusies arī tavā dzīvē? SievietesPasaule.lv apkopo 10 labas lietas, kas ar tevi notiks, ja atmetīsi smēķēšanu un teiksi cigaretei ardievas uz visiem laikiem!

1. Dzīvosi ilgāk!
Smēķēšana ir galvenais priekšlaicīgas nāves cēlonis Eiropas Savienībā. Smēķētāju mūžs ir vidēji par 7 – 14 gadiem īsāks nekā nesmēķētāju. Attaisnojums – „Nu jau ir par vēlu, pārāk ilgi esmu smēķējusi”, tiešām ir tikai attaisnojums, jo tas neatbilst patiesībai. Ir ļoti daudz pētījumu, kas pierāda, ka atmešana jebkurā vecumā, vienalga pēc cik ilga smēķēšanas perioda, dod pozitīvu stimulu tavai veselībai.
Piemēram, jau nodzīvojot vienu dienu bez smēķēšanas, uzlabosies tava sirdsdarbība, normalizēsies asinsspiediens. Vienu gadu pēc atmešanas jau uz pusi samazināsies sirds un asinsvadu slimību risks, savukārt 5-15 gadus pēc atmešanas risks saslimt ar infarktu jau būs līdzvērtīgs nesmēķētājiem. Tādēļ ir vērts atmest pat ja esi smēķējusi gadu gadiem!

2. Samazināsi iespēju iegūt vēzi un sirds, asinsvadu slimības.
Skan baisi, bet tā ir tiesa – galvenais nāves cēlonis smēķētājiem ir asinsvadu sistēmas saslimšanas. Smēķēšana paātrina aterosklerotiskās izmaiņas un trombu veidošanos asinsvados līdz pat četrām reizēm. Smēķētājiem biežāk kā nesmēķētājiem draud infarkts un insults.
Arī tikpat baisa diagnoze- vēzis- biežāk sastopama smēķētājiem. Smēķēšanas saistība ar plaušu vēzi ir pierādīta nepārprotami – 90% gadījumos plaušu vēzis ir saistīts tieši ar smēķēšanu. Arī mutes un rīkles vēzis reti novērojams nesmēķētājiem, ar to biežāk sirgst tieši smēķētāji. Smēķētājiem biežāk novērots arī barības vada, urīnpūšļa, nieru, aizkuņģa dziedzera un kakla vēzis. Ja laikus atmetīsi  smēķēšanu, samazināsi risku saslimt ar ļaundabīgajiem audzējiem – piemēram, pavadot 10 gadus bez smēķēšanas uz pusi samazināsi risku saslimt ar plaušu vēzi.

3. Uzlabosies tavu zobu izskats un garšas sajūtas.
Smēķētāju zobi ļoti cieš. Smēķējot, zobu aplikums tiek piecepts, gluži vai „piežāvēts’ klāt. Šāds aplikums vairs ar zobu birsti un zobu pastu vien nost nenāk, lai zobus notīrītu, jādodas pie zobu higiēnista. Un tas nav atkarīgs no cigaretēm, kādas smēķē. Arī smēķējot smalkas cigaretes, zobi var izskatīties kā katla dibens.
Smēķējot tu sabojā arī savu garšas izjūtu, jo pārragojas mēles kārpiņas.
Atmetot smēķēšanu, jau pēc divām diennaktīm pastiprināsies spēja sajust garšu un smaržu, savukārt pēc pāris nedēļām garšas sajūtas atgriezīsies teju pilnībā, pamēģini!

4. Kļūsi skaistāka!
Smēķēšana ir viens no būtiskākajiem ādas priekšlaicīgas novecošanās faktoriem. Ja smēķē, tad zini, ka tava āda ļoti cieš. Pirmkārt, tai trūkst skābeklis, tā kļūst plānāka, iegūst pelēcīgu nokrāsu, zaudē mirdzumu un ātrāk noveco. Turklāt bojājas ne tikai āda, arī mati un nagi kļūst trauslāki.

5. Tiksi vaļā no smēķētāju klepus, kļūs vieglāk elpot un nodarboties ar fiziskām aktivitātēm.
Ja regulāri smēķē, tad droši vien zini, kas tas tāds -smēķētāju klepus. Un ne tikai klepus vien, iespējams, jūti, ka grūti uzkāpt pa trepēm, veikt fiziskās aktivitātes, esi aizelsusies, trūkst elpas…Tas tāpēc, ka smēķēšana samazina plaušu dzīvības tilpumu. Un ne tikai plaušās trūkst gaisa, skābekļa bads ir arī smadzenēs – tas rada nogurumu, galvassāpes, pat apātiju.
Atmetot smēķēšanu, jau pēc 72 stundām kļūst vieglāk elpot, jo atslābinās bronhu gludā muskulatūra un palielinās plaušu tilpums, savukārt pēc mēneša elpot kļūs manāmi vieglāk, jo samazināsies tūska deguna blakusdobumos un tavu plaušu kapacitāte palielināsies par 10%; pazudīs elpas trūkums, izzudīs nogurums un galvassāpes, vairs nemocīs klepus.
Ārsti ir teikuši – ja cilvēkiem būtu iespēja tāpat kā pie spoguļa pieiet un ieraudzīt savas plaušas tad, kad viņi smēķē, viņi nekad vairs nekūpinātu nevienu cigareti.

6. Labāk smaržosi!
Kas tad ir smēķēšana? Būtībā – aizdedzinātas cigaretes dūmu ieelpošana caur muti. Un šis process ļoti sausina mutes gļotādu, līdz ar to radot labvēlīgu vidi baktērijām. Visi 4 000 kaitīgie ķīmiskie savienojumi, kas ir cigaretēs, veicina sliktas elpas rašanos. Un ne tikai elpa, arī āda, sviedri, mati, drēbes- viss ož pēc cigarešu kaitīgajām vielām, pat ja tu pīpē aromatizētās cigaretes ar ķiršu aromātu utt. Ar laiku pats smēķētājs savu slikto elpu un nepatīkamo aromātu, kas vēdī no matiem, ādas un drēbēm, nejūt, jo pašam mazinājušās smaržas sajūtas. Gribi zināt godīgu viedokli, kā tu smaržo? Pajautā kādam nesmēķētajam.

7. Uzlabosi savu smadzeņu darbību.
Interesanti, ka viens no spēcīgākajiem argumentiem, kādēļ smēķētāji aizstāv savu nodarbi – proti, cigarete veicinot domāšanu un uzlabojot koncentrēšanos un darbaspējas, patiesībā ir maldīgs attaisnojums. Smēķēšana izraisa gluži pretēju efektu – ir pierādīts, ka ilgstošas nikotīna iedarbības sekas ir fizisko un garīgo darbaspēju mazināšanās. Smēķēšana liek sašaurināties asinsvadiem, kas, savukārt, samazina skābekļa un glikozes piegādi smadzenēm, tāpēc smēķēšanas laikā smadzenes cieš badu! Pētījumi pierādījuši, ka hroniska smēķēšana saistīta arī ar atmiņas pasliktināšanos.

8. Rūpēsies par savu bērnu un apkārtējo cilvēku veselību.
Ja smēķē citu cilvēku klātbūtnē, tu ne tikai ierobežo šo cilvēku tiesības uz svaigu gaisu, bet pamatīgi apdraudi viņu veselību. Pasīvā smēķēšana ir tikpat kaitīga kā smēķēšana un var radīt saasinājumus cilvēkiem, kuriem ir astma, alerģija un hroniskas plaušu slimības. Pasīvā smēķēšana ir īpaši bīstama maziem bērniem un zīdaiņiem, jo tie ir saistīti ar pēkšņu zīdaiņu nāvi, pneimoniju, bronhītu, astmu un elpceļu saslimšanu, kā arī ar vidusauss iekaisumu.

9. Uzlabosi savu ginekoloģisko veselību.
Pierādīts, ka sievietēm smēķētājām ir daudz lielāks neauglības risks, un ātrāk sākas menopauze. Cigaretes veicina estrogēnu līmeņa samazināšanos sievietes organismā, tas arī izskaidro to, kāpēc sievietēm, kas smēķē paātrinās menopauzes iestāšanās. Tāpat smēķēšana tiek saukta par vienu no riska faktoriem, kas veicina ginekoloģisko vēžu veidošanos.

10. Un galu galā – ietaupīsi vairākus simtus latu gadā!
Ja divu dienu laikā tu izsmēķē paciņu cigarešu, tu vienā mēnesī par cigaretēm iztērē vairāk kā 20 latus, gada laikā – tuvu 300 latiem. Ja smēķē biežāk, tad šī naudas summa ir vēl krietni lielāka. Vai esi apsēdusies pie kalkulatora un aprēķinājusi, cik daudz naudas „ieguldi” cigaretēs? Iesakām to izdarīt. Un kad ieraudzīsi gala summu, padomā, ko par šo naudu tu varētu iegādāties. Visticamāk, gada laikā nopīpē labu divriteni, iedvesmojošu ceļojumu vai desmitiem skaistu kurpju pāru.

Šeit lasi par reāliem piemēriem no dzīves, kā smēķētāji ir atbrīvojušies no savas atkarības >>

Avoti:
Raksta tapšanā izmantoti materiāli no www.vm.gov.lv; SVA bukleta „Viss par smēķēšanu”; www.narko.lv; www.premium-medical.lv

Dalīties.

Atstāt Ziņu